Koniec wspólnych dużych diesli Forda i PSA - GM rozbija związek?

Minęła już ponad dekada odkąd Ford i PSA zaczęły wspólnie pracować nad silnikami. Przez ten czas powstało ponad 20 milionów jednostek o pojemnościach 1,4, 1,6, 2,0 i więcej litrów. 5 kwietnia przedstawiciele firm ogłosiły koniec współpracy przy dużych motorach diesla. Czyżby echo początku współpracy PSA z General Motors?

Citroen C5 HDICitroen C5 HDI
Mariusz Zmysłowski

Minęła już ponad dekada odkąd Ford i PSA zaczęły wspólnie pracować nad silnikami. Przez ten czas powstało ponad 20 milionów jednostek o pojemnościach 1,4, 1,6, 2,0 i więcej litrów. 5 kwietnia przedstawiciele firm ogłosiły koniec współpracy przy dużych motorach diesla. Czyżby echo początku współpracy PSA z General Motors?

Trudno w to uwierzyć, ale wszystkie zainteresowane strony temu zaprzeczają. Oficjalne stanowisko zabrał w tej sprawie między innymi rzecznik prasowy Peugeota, podkreślając, że decyzja o zerwaniu współpracy przy budowie dużych jednostek diesla nie ma nic wspólnego z General Motors. Szczerze mówiąc ja nie jestem co do tego przekonany, ale pewności odnośnie tego jak jest naprawdę nie zdobędziemy pewnie nigdy.

A co z samymi silnikami? Koniec dużych diesli? Na całe szczęście nie. Teraz PSA i Ford będą samodzielnie budować jednostki o zapłonie samoczynnym o pojemnościach 2 l i więcej. Można więc w najbliższych latach spodziewać się nadejścia nowych rodzin motorów. Jednocześnie nie ulega żadnym zmianom kwestia kooperacji przy budowie mniejszych silników wysokoprężnych. Małe diesle wciąż będą wspólne dla obydwu koncernów. Podjęta wczoraj decyzja nie ma też żadnego wpływu na współcześnie produkowane, wspólnie skonstruowane jednostki.

Co dalej z tym dziwnym związkiem? Czas pokaże, jednak ja jestem zdania, że z czasem może dojść do całkowitego zerwania współpracy Forda i PSA. Przypomnę, że w związku z przejęciem części udziałów PSA przez General Motors, firmy mają dzielić się jednostkami napędowymi, podzespołami i niektórymi projektami. Współpraca ma uczynić wspólnie powstałe auta bardziej konkurencyjnymi. W końcu PSA może zostać zmuszone do wybrania jednego amerykańskiego giganta.

Źródło: Carscoop

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej