Komisja Europejska żąda od Volkswagena odszkodowań dla Europejczyków

Afera spalinowa przyniosła Volkswagenowi wielomiliardowe straty. Odszkodowania dla amerykańskich klientów opiewają na kwotę 15 mld dolarów. Niebawem lista roszczeń może poszerzyć się także o rekompensaty dla Europejczyków.

Obraz
Aleksander Ruciński

Jeszcze do niedawna koncern Volkswagena nie przewidywał wypłat dla klientów z Europy. Komisja Europejska stwierdziła jednak, że klienci ze Starego Kontynentu zostali poszkodowani w taki sam sposób jak Amerykanie. Powinni więc otrzymać podobne zadośćuczynienie. Komisarz Elżbieta Bieńkowska stwierdziła w wywiadzie dla gazety Welt am Sonntag, że potraktowanie europejskich klientów w taki sam sposób jak Amerykanów jest jedynym sposobem do odzyskania zaufania społecznego.

Jeśli Volkswagen nadal będzie zwlekał z podjęciem decyzji dotyczącej odszkodowań, może zostać zmuszony do podpisania porozumienia nakazującego zadośćuczynienie poszkodowanym klientom z Europy. Będzie to oznaczać kolejne miliardy strat w budżecie koncernu, czego jak dotąd Niemcy bardzo starali się uniknąć.

W USA oprócz wypłaty odszkodowań dla klientów, Volkswagen zapłaci także 4,7 mld dolarów kary za zanieczyszczanie środowiska. W porównaniu z Amerykanami Europa dotychczas bagatelizowała problem afery spalinowej. Wiele wskazuje jednak, że ręka sprawiedliwości dosięgnie Volkswagena także w jego mateczniku.

W najbliższej przyszłości koncern zamierza skupić się na rozbudowie oferty pojazdów ekologicznych, co powinno nieco ustabilizować i ocieplić jego wizerunek. Dobrze jednak, gdyby w parze z proekologicznymi działaniami szło właściwe traktowanie klientów.

[aktualizacja 4 lipca]

Szef koncernu Volkswagen, Matthias Mueller podtrzymał wcześniejsze stanowisko, informując, że firma nie przewiduje odszkodowań dla europejskich klientów. Mueller twierdzi, że dodatkowe rekompensaty wpłynęłyby na znaczące pogorszenie sytuacji finansowej koncernu. Według władz Volkswagena, normy emisji spalin w USA są ostrzejsze niż w Europie, a prawo zupełnie inne, dlatego też zdecydowano się na odszkodowania dla tamtejszych klientów, pomijając przy tym Europejczyków. Zdaniem Muellera sytuacja w Europie i USA nie jest porównywalna. Wątpliwe, że taka argumentacja trafi do poszkodowanych z Europy. Niestety wszystko wskazuje, że jedyna droga do uzyskania zadośćuczynień od Volkswagena wiedzie przez sąd.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Unia chce tanich aut. Wcześniej je zabiła
Unia chce tanich aut. Wcześniej je zabiła
VW powierzył mu stworzenie amerykańskiej marki. Tak Niemcy chcą podbić USA, wykorzystując zamysł Trumpa
VW powierzył mu stworzenie amerykańskiej marki. Tak Niemcy chcą podbić USA, wykorzystując zamysł Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Octavia za mniej niż 500 zł miesięcznie. Czyżby presja Chińczyków?
Octavia za mniej niż 500 zł miesięcznie. Czyżby presja Chińczyków?
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy