Komisja Europejska naciska na Volkswagena w sprawie odszkodowań. Wraca afera dieselgate

Władze Unii Europejskiej chcą, aby Volkswagen zapłacił odszkodowania wszystkim klientom, którzy kupili samochody wysokoprężne z urządzeniami oszukującymi w testach emisji CO2 i zanieczyszczeń.

Dziś Volkswagen robi wiele, by kreować swój wizerunek jako producenta oddanego sprawie ochrony przyrodyDziś Volkswagen robi wiele, by kreować swój wizerunek jako producenta oddanego sprawie ochrony przyrody
Źródło zdjęć: © fot. Volkswagen / materiały prasowe
Tomasz Budzik
  • Pojawiły się sądowe rozstrzygnięcia obnażające nierówne traktowanie klientów przez Volkswagena, a mimo to producent nie chce współpracować z organizacjami konsumenckimi, żeby znaleźć odpowiednie rozwiązania. Nie tylko nabywcy mieszkający w Niemczech, ale wszyscy powinni otrzymać rekompensatę – powiedział cytowany przez "Automotive News Europe" unijny komisarz ds. sprawiedliwości Didier Reynders.

Jak informuje Komisja Europejska, Volkswagen w piśmie do KE stwierdził, że pieniądze nie należą się klientom spoza Niemiec, ponieważ na innych rynkach samochody zostały poddane akcji naprawczej, dzięki czemu spełniają już przepisy dotyczące emisji. Tymczasem jak informuje "Deutsche Welle", w Niemczech dla osób, które kupiły auto z silnikami Diesla współpracującymi z urządzeniem oszukującym podczas pomiarów, przewidziano spore odszkodowania.

Niemieccy klienci otrzymali od 1350 do 6250 euro. Wszystko zależało od tego, jaki model samochodu i z jaką jednostką napędową zakupiono. W efekcie akcją wypłaty odszkodowań zostało objętych ok. 240 tys. klientów, a Volkswagen przeznaczył na ten cel 750 mln euro. W Holandii i we Włoszech sądy przyznały klientom odszkodowania w kwocie ok. 3 tys. euro. "Zdecydowana większość europejskich klientów VW jednak żadnych pieniędzy od koncernu się nie doczekała" - pisze DW.

Inaczej było w USA. Tamtejsza machina sądownicza nie pozostawiła Volkswagenowi możliwości uchylenia się od odpowiedzialności finansowej. W myśl ugody zawartej w 2016 r. Volkswagen został zobligowany do wykupienia ok. 475 tys. wadliwych samochodów oraz wypłacenia indywidualnych odszkodowań. Koszt tych zobowiązań szacowano na 15 mld euro.

Afera spalinowa Volkswagena wybuchła w 2015 r. Koncern przyznał wówczas, że stosował urządzenia i oprogramowanie, które fałszowało wyniki badań emisji spalin. Sprawa dotyczyła ok. 11,5 mln samochodów, z których 8,5 mln znalazło nabywców na terenie Unii Europejskiej.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach