Kolorowe oznaczenia na oponach. Co oznaczają kropki i paski?

Na nowych oponach często można zauważyć kolorowe kropki i paski. Wielu kierowców zastanawia się, czy mają one wpływ na bezpieczeństwo jazdy i czy należy się nimi przejmować. Wyjaśniamy, jaka jest rola tych oznaczeń.

Paski na oponach potrzebne są w procesie produkcjiPaski na oponach potrzebne są w procesie produkcji
Źródło zdjęć: © WP | Marcin Łobodziński

Kolorowe kropki i paski, które pojawiają się na bieżniku lub boku nowych opon, nie są przypadkowe. To elementy, które umieszczane są tam w procesie produkcji i mają konkretne zadania. Wbrew pozorom nie są one przeznaczone dla użytkowników, lecz dla pracowników fabryk oraz serwisów montujących ogumienie.

Kropki, które można znaleźć na boku opony, najczęściej mają kolor żółty lub czerwony. Żółta kropka wskazuje miejsce, gdzie opona jest najlżejsza. To właśnie ten punkt powinien być ustawiony naprzeciwko zaworu podczas montażu na feldze. Dzięki temu można zminimalizować konieczność użycia ciężarków do wyważania koła. Czerwona kropka natomiast oznacza miejsce największego bicia promieniowego opony. W przypadku felg, które mają specjalne oznaczenie, ten punkt powinien być z nim zgrany, by zapewnić optymalną pracę koła.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Uszkodzona opona - co robić?

Na bieżniku nowych opon często pojawiają się także kolorowe paski. Ich obecność nie wpływa na właściwości jezdne ani bezpieczeństwo. Paski te są wykorzystywane w fabrykach do identyfikacji konkretnego modelu, rozmiaru lub partii produkcyjnej. Ułatwiają one logistykę i kontrolę jakości, pozwalając szybko rozpoznać oponę na taśmie produkcyjnej czy w magazynie.

Wielu kierowców zastanawia się, czy obecność tych oznaczeń ma wpływ na użytkowanie opony. Odpowiedź jest prosta: nie mają one żadnego znaczenia dla codziennej eksploatacji. Kropki i paski z czasem znikają podczas jazdy, ścierając się wraz z bieżnikiem. Nie trzeba ich usuwać ani się nimi przejmować – nie wpływają na przyczepność, trwałość czy bezpieczeństwo ogumienia.

Podsumowując, kolorowe kropki i paski na nowych oponach to elementy techniczne, które ułatwiają produkcję i montaż, ale nie mają znaczenia dla kierowcy. Po zamontowaniu opony można o nich zapomnieć – nie wpływają ani na komfort, ani bezpieczeństwo jazdy.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach