Kolejny producent rezygnuje z Paryża. Rola targów motoryzacyjnych stoi pod znakiem zapytania

Po gorących pokazach na salonie samochodowym w Genewie, niektóre marki zmniejszają tempo i wycofują się z obecności na zbliżającej się, paryskiej imprezie. Europa stała się za mała dla kilku dużych motorshow w roku. Co gorsza, nie ona jedna.

Na targach motoryzacyjnych w Paryżu będzie mniej wystawców.Na targach motoryzacyjnych w Paryżu będzie mniej wystawców.
Mateusz Lubczański

Z obecności w Paryżu zrezygnował Nissan, który potwierdził swoją sytuację słowami dyrektora obszaru Zachodniej Europy, Bernarda Loire - "Nie mamy nic nowego do pokazania. Musimy podejmować decyzje, byliśmy w Genewie i na imprezach promujących nowe technologie”. W teorii takie wytłumaczenie ma sens. Z drugiej jednak strony obecność na targach w Paryżu była swego rodzaju punktem honoru.

Była, bowiem w Paryżu nie uświadczymy też Mazdy, Volvo czy Forda. W przypadku tego ostatniego sytuacja wygląda szczególnie dziwnie, bowiem jeden z najważniejszych modeli tej marki – Focus – nie został pokazany ani w Genewie, ani w Poznaniu (który, choć coraz ważniejszy, pozostaje dalej imprezą regionalną).

Ford Focus został pokazany miesiąc po targach w Genewie
Ford Focus został pokazany miesiąc po targach w Genewie © fot. Mateusz Lubczański

Poznań pnie się do góry, lecz Paryż i Frankfurt będą musiały się przyzwyczaić do swojej spadającej pozycji. W zeszłym roku w tym ostatnim nie wystawiły się DS, Peugeot, Nissan, Mitsubishi czy Infiniti.. Mariusz zauważył już zjawisko prężenia muskułów na "swoim" terenie przez Mercedesa czy BMW. W tym roku, zgodnie z tą zasadą, lista wystawców nad Loarą skupia marki francuskie – Grupa PSA zamierza mocno eksponować swoją markę DS, Peugeota 208 i 508. Renault prawdopodobnie pojawi się we wrześniu z nowym Clio.

Genewskie targi pozostają więc najważniejszą imprezą odbywającą się na szwajcarskiej, jak zwykle niezależnej, ziemi. Gdy w tym roku w halach Palexpo nie pojawił się Opel – z racji cięcia kosztów – komentarze zwiedzających nie były przychylne. Nawet niektóre japońskie marki, które od lat nie prezentują nic zdumiewającego, nie mogły odpuścić Genewy.

Podobna sytuacja ma miejsce na innych kontynentach – salon w Detroit traci na znaczeniu, a na karku siedzą mu imprezy w Los Angeles, Chicago oraz Nowym Jorku. Na Dalekim Wschodzie konkurują ze sobą wystawy w Szanghaju i Pekinie, dawno zostawiając już show w Tokio za sobą.

Luksusowy Maybach powinien mieć premierę w Europie? Nie do końca...
Luksusowy Maybach powinien mieć premierę w Europie? Nie do końca... © mat. prasowe

Genewa ma poza tym przewagę w postaci limitowanych budżetów na stoisko, dzięki czemu żaden z producentów nie może dominować nad innymi. Równowaga nie jest widoczna za to w sieci, kiedy internet przyjmuje setki, jeśli nie tysiące informacji prasowych od producentów.

Dlatego też wspomniany wcześniej Ford woli pojawić się na mniejszym, choć nie mniej ważnym Festiwalu Prędkości w Goodwood. Na jeszcze mniejszych imprezach klienci mogą przejechać się samochodem, co nie jest możliwe na dużych targach. Z takiego pomysłu coraz częściej korzysta Jaguar, Ford czy Audi.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów