Kolejna klapa – JE Design Ibiza ST 1.6 TDI CR (2011)

JE Design już dawno przyzwyczaiło nas do swoich projektów, a przedstawiana dziś Ibiza kombi to kolejny popis stylistów tunera. Na szczęście, oprócz plastików dodano też kilka koni silnikowi.

Obraz
Olgierd Lachowski
JE Design Ibiza ST 1.6 TDI CR fot.1
JE Design Ibiza ST 1.6 TDI CR fot.1

Zacznijmy od najgorszego, czyli od ospojlerowania. Pracownikom zajmującym się stylistyką w JE Design chyba cały czas się wydaje, że im więcej spojlerów, tym więcej mocy i większa prędkość maksymalna. Nie żałują więc oni tworzywa sztucznego na różne dodatki, które nie służą niczemu poza oszpeceniem auta.

O ile przedni spojler można jeszcze jakoś zdzierżyć, to już listwy progowe to jakiś koszmar. Wyglądają tak, jakby były zaprojektowane 20 lat temu. W ogóle trzeba powiedzieć, że spójności stylistycznej między samochodem a spojlerami nie ma. Tylna nakładka pod zderzakiem zawiera „dyfuzor”. Uzupełnieniem pakietu są brewki na reflektorach z przodu i zmieniona atrapa chłodnicy. Za komplet spojlerów trzeba zapłacić aż 1149 euro. Moim zdaniem nie są warte swojej ceny.

JE Design Ibiza ST 1.6 TDI CR fot.2
JE Design Ibiza ST 1.6 TDI CR fot.2

JE Design uzupełnia wygląd Ibizy felgami ze stopów lekkich. Do wyboru są dwa komplety. Pierwszy to koła 17-calowe, a większy – 18-calowe. Komplet z oponami wyceniany jest na co najmniej 1809 euro.

Za sprawą nowych, krótszych sprężyn Seat został obniżony. Teraz auto jest niższe o 35 mm. Na komplet tych elementów zawieszenia trzeba wyłożyć 149 euro.

Tuner daje też możliwość obszycia skórą kierownicy i drążka zmiany biegów, ale nie wiem, czy dobrym pomysłem jest skorzystanie z usług firmy, bo jeśli te obszycia mają być jak spojlery…

Ta Ibiza ST napędzana jest jednostką o zapłonie samoczynnym, która ma objętość skokową 1,6 l. Silnik występuje w kilku wariantach mocy, a w prezentowanym aucie w fabrycznej odmianie ma 105 KM mocy przy 4400 obr./min i aż 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego, które dostępne są od 1500 do 2500 obr./min.

JE Design Ibiza ST 1.6 TDI CR fot.3
JE Design Ibiza ST 1.6 TDI CR fot.3

Mimo że Seat nie jest przesadnie ciężki (1225 kg), to do sportowców na pewno się nie zalicza. Te 105 KM wydobywających się z motoru wystarcza na przyspieszenie do 100 km/h w 10,90 s i osiągnięcie prędkości 188 km/h.

Montaż innego sterownika silnika przez ekipę JE Design podniósł nieco moc serca Ibizy i wynosi ona obecnie 121 KM. Odnotowano także przyrost momentu obrotowego o 32 Nm. Faktem jest jednak, że osiągi wyglądają lepiej na papierze, bo naiwnością byłoby przypuszczać, że da się odczuć w rzeczywistości tak subtelne różnice jak polepszenie przyspieszenia o 0,70 s w stosunku do prawie 11 sekund... Podobnie jest z prędkością maksymalną, która jest o zaledwie 6 km/h wyższa niż była przed tuningiem. Za ulepszenie silnika JE Design żąda 1399 euro.

JE Design Ibiza ST 1.6 TDI CR fot.8
JE Design Ibiza ST 1.6 TDI CR fot.8

Jeśli podsumować koszty (pomijam tuning wnętrza), to za usługi tunera trzeba zapłacić 4506 euro. To niby niewiele, ale za gorszy wygląd i prawie wcale nie lepsze parametry jezdne to i tak wiele.

Dane techniczne


  • Typ: R4, ZS
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1598 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 121 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 75,72 KM/l (seryjny – 65,71 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 282 Nm
  • Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na przednie koła

Hamulce i koła:


  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 288 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, średnica 232 mm
  • Koła przednie: 7,0 x 17” lub 7,5 x 18”
  • Koła tylne: 7,0 x 17” lub 7,5 x 18”
  • Opony przednie: 215/40 R 17 lub 215/35 R 18
  • Opony tylne: 215/40 R 17 lub 215/35 R 18

Masy i wymiary:


  • Masa własna: 1225 kg
  • Stosunek masy do mocy: 10,12 kg/KM (seryjny – 11,67 kg/KM)
  • Długość: 4227 mm
  • Szerokość: 1693 mm
  • Wysokość: 1410 mm (- 35 mm)
  • Rozstaw osi: 2469 mm

Osiągi:


  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,20 s
  • Prędkość maksymalna: 194 km/hblock position=\inside7937/block
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów