Koenigsegg Jesko Absolut odzyskał ważny rekord. V8 pokonało elektryka
Szwedzi znów wygrali z Chorwatami. Tym razem nie chodzi jednak o rywalizację w piłkę nożną, a dominację na asfalcie. Koenigsegg poprawił to i owo w swoim Jesko Absolut, co pozwoliło mu odzyskać rekord prędkości 0-400-0 km/h.
Wszystko wskazuje na to, że Rimac i Koenigsegg dopiero rozpoczynają batalię o miano króla w rozpędzeniu drogowego auta do 400 km/h i wyhamowaniu do 0. Obie firmy regularnie poddają próbie swoje dzieła, by następnie triumfalnie ogłaszać nowy rekord. Ostatnio to Rimac Nevera R był górą, ale Chorwaci długo nie nacieszyli się rekordem. Mówiąc dokładniej - zaledwie miesiąc.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Plebiscyt Samochód Roku Wirtualnej Polski 2025
Koenigsegg Jesko Absolut ponownie pobił rekord prędkości 0-400-0 km/h, pokonując elektryczną Neverę R. Kluczem do sukcesu wcale nie było znaczące podniesienie mocy, a modyfikacje oprogramowania skrzyni biegów Light Speed Transmission oraz systemu zarządzania silnikiem. Nowy system kontroli momentu obrotowego umożliwił z kolei lepsze zarządzanie trakcją.
Jesko Absolut osiągnął czas 25,21 s, co pozwoliło mu pobić stosunkowo świeży rekord Rimaca o zaledwie pół sekundy. Rekord jest tym bardziej imponujący, że Rimac Nevera R jest elektrykiem z napędem na cztery koła i 2107-konnym napędem, natomiast Koenigsegg dysponuje 5,1-litrowym podwójnie doładowanym V8 o mocy 1600 KM, które wędrują tylko na tylną oś.
Co ważne, zmiany, nazwane przez Koenigsegga Absolut Overdrive, będą dostępne dla obecnych klientów. Christian von Koenigsegg, założyciel firmy, podkreślił wyjątkowość osiągnięcia: "To niemal magiczne, że samochód produkcyjny z silnikiem spalinowym i napędem na tylne koła pokonuje elektryczne auta z napędem na cztery koła w linii prostej".
Rekord został ustanowiony 7 sierpnia na lotnisku w Örebro, a za kierownicą zasiadł fabryczny kierowca testowy Markus Lundh. To ten sam model Jesko, który w 2024 r. ustanowił poprzedni rekord Koenigsegga.