Škoda Rapid Spaceback - władca przestrzeni - wideo cz.3

Wszystko zaczęło się w dzieciństwie. Patrzyłem w niebo i zazdrościłem ptakom, że mogą czuć się wolne, mogą poruszać się w niedostępnej dla mnie przestrzeni. Mogą patrzeć na świat z góry i nikt im w tym nie przeszkadza. Wolne, bez żadnych ograniczeń. Pomyślałem, że też chciałbym doświadczyć takiego uczucia wolności i przestrzeni. Postanowiłem, że nauczę się latać. Nie wiedziałem jeszcze, w jaki sposób tego dokonam, ale wiedziałem, że jest to moje marzenie.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Platforma Autokult

W dzieciństwie bardzo dużo czasu spędzałem na lotnisku w Bielsku-Białej. To tam miałem okazję obserwować ludzi należących do sekcji spadochronowej. Mogłem godzinami siedzieć i czekać na to, żeby przez kilka minut patrzeć, jak skoczkowie pokonują ogromną wysokość i lądują swobodnie, bez trudu, na ziemi. Latanie wydawało mi się wtedy czymś nieosiągalnym. Jednak w wieku 14 lat dzięki wytrwałości doświadczyłem tego niesamowitego uczucia i wykonałem swój pierwszy lot na paralotni. To utwierdziło mnie w przekonaniu, że to jest to, co chcę robić w życiu.

Na początku nie było lekko, ponieważ sprzętu było mało i dostęp do niego był utrudniony. Dodatkowo z racji mojego młodego wieku pojawiły się problemy finansowe. Musiałem się dobrze nagimnastykować, żeby kupić pierwszy sprzęt. Nie było łatwo, ale jeśli czegoś chciałem, zawsze potrafiłem znaleźć rozwiązanie. Nie było i nie ma dla mnie rzeczy niemożliwych. Być może dlatego mówią do mnie do dziś „MacGyver”. Człowiek, który potrafi rozwiązać każdy problem.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© fot. Mariusz Zmysłowski

Udało się. Miałem swoje własne skrzydło. Zrozumiałem, że gdy mam wszystko w plecaku, staję się niezależny, wolny i nie ma dla mnie żadnych ograniczeń. Mogę iść wszędzie, gdzie mnie nogi poniosą, i latać, gdzie zapragnę. Wtedy wydawało mi się, że mogę zawojować świat. Każdy udany start i każdy lot, bez względu na to, jak długo trwał, dawał mi poczucie wolności. Możliwość unoszenia się w powietrzu była i jest dla mnie przyjemnością, którą trudno opisać. To moment, kiedy mam przestrzeń wokół siebie, i sam decyduję, co z nią zrobić. Czuję się jak władca przestrzeni. Bez pośpiechu, bez tłumu, bez tego otaczającego nas hałasu. Tylko ja ze swoim skrzydłem. Za każdym razem zachwycam się widokami otaczającego mnie świata. Latanie pozwala spojrzeć na ludzi, przyrodę, otoczenie z zupełnie innej perspektywy. I za każdym razem te widoki zapierają dech w piersi.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© fot. Mariusz Zmysłowski

Latać można bez względu na porę roku. Najważniejsze, aby nie rezygnować z własnych pasji, które dają dużą przyjemność. Najtrudniej jest zawsze zimą, kiedy trzeba przedzierać się na szczyt krętymi drogami. W mojej ostatniej wyprawie towarzyszyła mi Škoda Rapid Spaceback, która zaskoczyła mnie skutecznością i lekkością, z jaką pokonywała strome wzniesienie. Żadne warunki nie były nam straszne, bez problemu dojeżdżałem na miejsce startu.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© fot. Mariusz Zmysłowski

Wiele osób boi się przestrzeni i wysokości. Boi się samego latania. Jednak jeśli dobierze się odpowiedni sprzęt, warunki pogodowe i spojrzy obiektywnie na swoje umiejętności, można uprawiać ten sport bezpiecznie, czerpiąc jedynie przyjemność. Ważne, aby wiedzieć, co się potrafi, aby się nie forsować i nie stawiać sobie szybko poprzeczki zbyt wysoko. Ważne są cierpliwość i opanowanie. Trzeba zwracać uwagę na to, co dzieje się wokół nas. Jak zachowuje się wiatr, jak kształtują się chmury. Podczas ostatniego lotu pogodę obserwowałem już w drodze przez duży panoramiczny dach. Wypadki zdarzają się bardzo rzadko i zwykle są wynikiem brawury.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© fot. Mariusz Zmysłowski

Paralotniarstwo może być uprawiane przez każdego zdrowego człowieka. Nie ma specjalnych wymagań. Szkolenie podzielone jest na dwa etapy. Pierwszy z nich, który trwa około tygodnia, przygotowuje kadetów pod kątem teoretycznym oraz praktycznym. Loty krótkie, które wykonywane są na tym poziomie, mają zaznajomić ze sprzętem oraz nauczyć właściwych reakcji podczas startu, lotu i lądowania. Same loty trwają krótko, ale nie czas, tylko zbieranie doświadczenia jest na tym etapie najważniejsze. To również moment, kiedy kursanci uczą się budowy sprzętu oraz tego, jak o niego dbać. Drugi etap trwa również około tygodnia, a polega on na wykonywaniu lotów wysokich. To moment, kiedy można po raz pierwszy poczuć, jak to jest być władcą przestrzeni.

Škoda Rapid Spaceback i lot na paralotni (paragliding) - autokult.pl

Moja kariera była ukierunkowana na to, co pragnę w życiu robić, dlatego wiedziałem, że moje życie będzie się wiązało z lataniem. Od mojego pierwszego lotu do dziś minęło już trochę czasu. W tym okresie rozwijałem swoją pasję i doskonaliłem umiejętności. Dzisiaj jestem instruktorem I klasy, mechanikiem paralotniarskim, a także egzaminatorem Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej. Prowadzę własną szkołę paralotniarską oraz serwis sprzętu. Jestem władcą przestrzeni i uczę innych, jak przestrzenią, która na co dzień znajduje się nad naszymi głowami, zawładnąć w sposób przyjemny i bezpieczny.

Poprzednie części:

Materiał powstał we współpracy z marką Škoda.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów