Błąd z kierunkowskazem. Wystarczy taki znak i kierowcy się gubią

Dla kierowców z doświadczeniem tzw. pierwszeństwo łamane nie jest niczym skomplikowanym. Jednak nawet oni mogą spotkać się z niespodziankami. Po pierwsze, często przeoczają znak określający przebieg drogi z pierwszeństwem. Po drugie, mają problem z obsługą kierunkowskazów. Omówię te sprawy w krótkim przewodniku.

Nie każdy rozumie, że kierunek jazdy i przebieg drogi z pierwszeństwem to dwie różne kwestieNie każdy rozumie, że kierunek jazdy i przebieg drogi z pierwszeństwem to dwie różne kwestie
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Co to jest skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym?

Jak już wspominałem w szerokim artykule, pierwszeństwo łamane to nieoficjalna nazwa dla skrzyżowania, gdzie kierunek drogi z pierwszeństwem nie jest prosty. Identyfikuje się je poprzez znaki drogowe D-1 lub A-7 wraz z tablicą T-6.

Od lewej znak D-1, A-7, T-6
Od lewej znak D-1, A-7, T-6

Jak używać kierunkowskazów na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym?

Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym działa jak każde inne, niezależnie od przebiegu drogi z pierwszeństwem. Zasadniczo dzieli się na kierunki prosto, w prawo i w lewo. Wystarczy zrozumieć, jak prawidłowo korzystać z kierunkowskazów według przepisów drogowych. Niestety, dla wielu jest to zagadnienie zawiłe.

Reszta artykułu znajduje się poniżej wideo

Volkswagen Passat - ile zostało w nim Passata?

Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować kierunkowskazem zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.

Art. 22 ust. 5 Prawo o ruchu drogowym

Mimo tego, wielu kierowców rozumie pierwszeństwo łamane inaczej. Są przekonani, że droga z pierwszeństwem to droga "na wprost", nawet gdy zmienia kierunek. Taka zasada pomaga określić, kto ma pierwszeństwo, lecz nie dotyczy ona sposobu używania kierunkowskazów.

Niektórzy więc nie używają kierunkowskazu mimo skrętu (bo jadą drogą uprzywilejowaną) lub sygnalizują zmianę kierunku jadąc na wprost (gdy wjeżdżają w podporządkowaną).

Wyobraźcie sobie sytuację, gdzie kierujący pojazdem z lewej, idąc na wprost, używa lewego kierunkowskazu - zdarza się to. Nie dość, że z lewej strony nie ma drogi, to jeszcze nie zmienia kierunku. Chociaż nie jest to niebezpieczne, sygnalizacja jazdy na wprost jest zbędna.

Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym
Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym © fot. Marcin Łobodziński

Inna sytuacja miałaby miejsce, gdyby kierunkowskaz w lewo włączył kierowca jadący na wprost przed skrzyżowaniem na poniższym zdjęciu.

Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym
Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym © fot. Marcin Łobodziński

W takim przypadku może wprowadzić w błąd kierowcę z prawej strony, który chce skręcić w prawo. Oczywiście, takie zachowanie byłoby dziwne, zwłaszcza gdy mamy tu skrzyżowanie czterech dróg, gdzie użycie lewego kierunkowskazu do jazdy na wprost nawet dla osób błędnie interpretujących przepisy jest nielogiczne.

Problemem jest, że złe rozumienie stosowania kierunkowskazów czasem powoduje korki. Łatwo sobie to wyobrazić na podstawie następnego znaku.

Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym
Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym © fot. Marcin Łobodziński

Jeśli kierowcy z drogi podporządkowanej naprzeciw zdadzą sobie sprawę, że niektórzy na drodze z pierwszeństwem nie włączają lewego kierunkowskazu przy jeździe w lewo, mogą nie podjąć ryzyka skrętu w prawo lub jazdy na wprost przed skrzyżowaniem, mimo że teoretycznie mogliby.

Warto wiedzieć, że zgodnie z przebiegiem pierwszeństwa, jak na powyższym znaku, nieużywanie lewego kierunkowskazu nie tylko wprowadza innych w błąd, ale jest również wykroczeniem.

Jak więc poprawnie sygnalizować zamiary na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym? Tak samo jak zawsze. Używajcie kierunkowskazów w prawo, gdy skręcacie w prawo, a w lewo, gdy skręcacie w lewo. Na wprost nie używajcie ich wcale. Jeśli droga się rozwidla, także skorzystajcie z kierunkowskazów – to pomoże innym. Skręcając na skrzyżowaniu, zmieniacie kierunek zawsze, bez względu na przebieg pierwszeństwa.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach