Kierunkowskaz przed wjazdem na rondo. Ostateczny wyrok w sprawie z 2017 r. 

Jak używać kierunkowskazów, gdy mamy do pokonania rondo? Gdybyśmy to pytanie zadali doświadczonym kierowcom, uzyskalibyśmy zapewne dwie różne odpowiedzi. O tym, jak należy to robić zgodnie z prawem, wypowiedział się lubelski sąd.

Istnieją dwie szkoły używania kierunkowskazów na rondzie. Dodatkowo niektórzy kierowcy w ogóle z nich nie korzystająIstnieją dwie szkoły używania kierunkowskazów na rondzie. Dodatkowo niektórzy kierowcy w ogóle z nich nie korzystają
Źródło zdjęć: © GDDKiA
Tomasz Budzik

Jak to jest z tym rondem?

W Polsce znaleźć można reprezentantów dwóch szkół pokonywania ronda. Należący do pierwszej z nich uważają, że należy używać kierunkowskazu jedynie zmieniając pas podczas jazdy po rondzie oraz prawego kierunkowskazu przed zjazdem w wybraną, odchodzącą od niego ulicę. Przedstawiciele drugiej szkoły mówią, że jeśli zamierza się skręcić w lewo, należy włączyć lewy kierunkowskaz przed wjazdem na rondo i zamienić go na prawy przed zjazdem w przecznicę.

Lubelski sąd, który rozpatrywał sprawę sprawę przerwania egzaminu po niewłączeniu kierunkowskazu przed rondem, miał na ten temat sprecyzowane zdanie. W uzasadnieniu wyroku (sprawa III SA/Lu 326/17) czytamy: "Dojeżdżając do ronda egzaminowany nie wykonywał (...) manewru zmiany kierunku jazdy. W tych warunkach zasygnalizowanie tego manewru lewym kierunkowskazem nie było wymagane. Jak wynika ze zgromadzonego materiału dowodowego, przy wjeździe na rondo im. G. L. B. w L., egzaminowany nie musiał zmieniać ani kierunku jazdy, ani pasa ruchu. W związku z tym nie można mówić (...) o dwukrotnym błędnym wykonaniu przez egzaminowanego zadania".

W uzasadnieniu stwierdzono także, iż „(...) rondo należy traktować jako 'zwykłe' skrzyżowanie i włączenie (kierunkowskazu – przyp. red.) powinno mieć miejsce w czasie zjeżdżania ze skrzyżowania. Wtedy występuje zmiana kierunku ruchu. Przy wjeździe na skrzyżowanie o ruchu okrężnym nie następuje zmiana kierunku jazdy i brak podstaw, by zamiar wykonania takiego manewru należało wcześniej zasygnalizować”.

Czy wobec tego zdaniem lubelskiego sądu na rondzie w ogóle nie używa się lewego kierunkowskazu? Z takiego sygnału należy skorzystać, gdy zmieniamy pas na rondzie lub omijamy przeszkodę, np. zepsuty samochód. Sprawa używania kierunkowskazów przy pokonywaniu ronda dzieli kierowców, a na lubelską wokandę trafiła za sprawą egzaminu na prawo jazdy sprzed niemal trzech lat.

Feralny egzamin

Wszystko zaczęło się od egzaminu, który odbył się na ulicach Lublina w kwietniu 2017 r. Starający się o prawo jazdy mężczyzna jechał al. Andersa i otrzymał od egzaminatorki polecenie skręcenia na rondzie w lewo, w ul. Lwowską. Egzaminowany przed wjazdem na rondo zajął lewy pas, który przeznaczony jest do jazdy na wprost lub skrętu w lewo. Mężczyzna nie użył lewego kierunkowskazu przed wjazdem na rondo, co egzaminatorka uznała za błąd. Kiedy mężczyzna opuszczał rondo, włączył prawy kierunkowskaz.

W toku egzaminu kandydat na kierowcę ponownie znalazł się na tym samym rondzie i kolejny raz został poproszony o skręcenie w lewo. Wykonał manewr tak samo, jak poprzednio. Kobieta uznała, że mężczyzna drugi raz popełnił błąd tego samego rodzaju i poinformowała go o negatywnym wyniku egzaminu.

Długa batalia

Kursant nie zgadzał się z decyzją egzaminatorki i napisał zażalenie na rezultat egzaminu. Samorządowe Kolegium Odwoławcze przyznało mu rację i unieważniło wynik egzaminu, ale sprawa wcale się na tym nie skończyła. Egzaminatorka nie dała za wygraną i zaskarżyła decyzję SKO. Sprawa trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie.

WSA ponownie przyznał rację egzaminowanemu i oddalił zaskarżenie decyzji kolegium. Egzaminatorka wciąż nie rezygnowała jednak z walki i odwołała się do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Jak informuje "Dziennik Wschodni", sprawa znalazła swój ostateczny finał końcem lutego 2020 r. Wyrok NSA oddalił skargę egzaminatorki i zakończył historię sporu wokół egzaminu z 2017 r.

Z punktu widzenia przepisów włączanie lewego kierunkowskazu przed wjazdem na rondo nie ma sensu. Część kierowców robi to jednak z zupełnie innego powodu. Dają w ten sposób znać oczekującym na możliwość wjazdu na rondo, że nie zamierzają go opuścić najbliższym zjazdem. Tak naprawdę jednak takim sygnałem powinien być brak uruchomionego prawego kierunkowskazu. Problem w tym, że wielu kierowców nie sygnalizuje zamiaru zjazdu z ronda lub robi to dopiero wraz z ruchem kierownicą. Należy więc walczyć z tym niedbalstwem, zamiast promować niepotrzebne używanie lewego kierunkowskazu.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów