Kierunkowskaz na rondzie. Kierowcy dalej jak dzieci we mgle

Wielu kierowców ma wątpliwości dotyczące prawidłowego poruszania się po rondzie oraz stosowania kierunkowskazów w tym miejscu. Przepisy drogowe nie są w tym zakresie jednoznaczne, a różnice w interpretacji pojawiają się nawet wśród instruktorów nauki jazdy. W tym artykule postaramy się rozwiać wszelkie niepewności i wyjaśnić, jak prawidłowo poruszać się po rondzie.

Wielu kierowców dalej nie wie jak poruszać się po rondzieWielu kierowców dalej nie wie jak poruszać się po rondzie
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Przepisy drogowe nie definiują jednoznacznie, jak należy poruszać się po rondzie. Rondo nie jest typowym skrzyżowaniem, na którym kierunki ruchu dróg do niego dochodzących przecinają się. Dla kierowcy, który wjeżdża na rondo, jest to w teorii prosta droga z odchodzącymi w prawo odgałęzieniami.

Dla innych uczestników ruchu, którzy już poruszają się po rondzie, jest to również prosta droga, ale z pierwszeństwem przejazdu, o ile jest ono oznaczone znakiem A-7 (co jest normą w większości takich miejsc w Polsce). Droga, którą wjeżdżamy na rondo, jest jednym z kolejnych odgałęzień w prawo.

Dlatego, wjeżdżając na rondo oznaczone znakiem "ustąp pierwszeństwa", zawsze musimy przepuścić pojazdy poruszające się już po rondzie. Gdy znajdziemy się na rondzie, inni kierowcy muszą przepuścić nas. To jest główna idea ronda, która ma na celu umożliwienie płynniejszego ruchu.

Jeżeli zapamiętacie, że na rondzie nigdy nie skręcamy w lewo, łatwiej zrozumiecie, dlaczego przepisy dotyczące jazdy po rondzie są takie, a nie inne, mimo że nie są one precyzyjnie określone.

W kwestii używania kierunkowskazów na rondzie, należy pamiętać o dwóch zasadach: dotyczącej zmiany pasa ruchu oraz zmiany kierunku ruchu. Pierwsza z nich dotyczy wyłącznie rond z wieloma pasami ruchu. W takim przypadku zazwyczaj zmieniamy pas na prawy. Zmiana kierunku ruchu następuje wyłącznie podczas zjazdu z ronda i wtedy również używamy kierunkowskazu prawego. Włączamy go w momencie mijania zjazdu poprzedzającego nasz.

Warto podkreślić, że przepisy nie wymagają włączania kierunkowskazu przed wjazdem na rondo. Policjanci uważają to za błąd, choć nie jest to przeszkodą dla innych uczestników ruchu na rondzie. Łatwiej zrozumieć tę kwestię, wracając do pierwszego akapitu i wyobrażając sobie rondo jako prostą drogę z odchodzącymi w prawo odgałęzieniami.

Jak możemy ułatwić sobie i innym jazdę po rondzie? Choć przepisy tego nie wymagają, dobrą praktyką byłoby sygnalizowanie innym kierowcom naszego kierunku jazdy, również w lewo. Jeżeli poruszamy się po rondzie z włączonym lewym kierunkowskazem, dajemy znak kierowcom przy kolejnych zjazdach, że będziemy ich mijać. Wiedzą zatem, że na pewno muszą ustąpić nam pierwszeństwa.

Taka praktyka byłaby szczególnie przydatna na małych rondach z jednym pasem ruchu. Jeżeli włączymy prawy kierunkowskaz jeszcze przed wjazdem na rondo, kierowca zbliżający się do ronda z naprzeciwka wie, że na pewno nie będzie musiał nas przepuszczać i tym samym zatrzymywać się przed rondem.

Brak sygnalizacji byłby dla niego takim samym sygnałem – jedziemy na wprost*, zatem nie musi ustępować nam pierwszeństwa.

Niestety, powyższe zasady nie są opisane w przepisach i nie musimy się do nich stosować. Jeżeli wy jeździcie w taki sposób, musicie pamiętać, że nie wszyscy kierowcy będą postępować tak samo. Wy ułatwiacie jazdę, inni niekoniecznie.

Jedynym niedozwolonym zachowaniem jest niewłączanie kierunkowskazu prawego przed zjazdem z ronda. W takiej sytuacji, nie ustępując pierwszeństwa kierowcy na rondzie, będziecie winni ewentualnej kolizji. Chyba, że mamy do czynienia z rzadko występującymi rondami z inną zasadą pierwszeństwa – kierowcy na rondzie przepuszczają kierowców wjeżdżających na rondo (reguła prawej ręki).

*na rondzie nie istnieje kierunek jazdy w lewo i na wprost, to tylko określenia umowne. Zwróćcie uwagę na to, że w systemach nawigacji satelitarnej nigdy nie dostaniecie komunikatu "na rondzie skręć w lewo" lub "na rondzie jedź prosto". Także egzaminator na egzaminie na prawo jazdy nie może wam wydać takiej komendy.

Wybrane dla Ciebie

Nowe prawo UE. Bruksela chce zmian w samochodach
Nowe prawo UE. Bruksela chce zmian w samochodach
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają