Kierowcy skarżą się na ubezpieczycieli. Najnowszy ranking

Relacja ubezpieczyciel-kierowca zwykle przypomina targ. Gdy powstaje szkoda, pierwszy chce zapłacić jak najmniej, drugi chce dostać jak najwięcej. Nierzadko łamane jest prawo, a to powoduje skargi na towarzystwa ubezpieczeniowe. Które zebrało ich najwięcej i na co skarżą się kierowcy?

Ubezpieczyciele chętnie zaniżają odszkodowania i kombinują przy naprawach pojazdów, dlatego też kierowcy często się na nich skarżą.Ubezpieczyciele chętnie zaniżają odszkodowania i kombinują przy naprawach pojazdów, dlatego też kierowcy często się na nich skarżą.
Źródło zdjęć: © fot. piotr jedzura/east news
Marcin Łobodziński

Najnowszy raport Rzecznika Finansowego za rok 2018 pokazuje wprost, że najwięcej skarg wpłynęło na PZU. Jednak takie dane nie są wiele warte, póki nie zestawi się ich z udziałem w rynku. Nie od dziś wiadomo, że PZU to prawdziwy gigant w swojej branży, więc nic dziwnego, że i liczba skarg jest największa.

Dlatego też dane Rzecznika Finansowego zostały przeanalizowane przez firmę Ubea, która zestawiła je z rynkowym udziałem. I okazuje się, że PZU już nie wygląda źle w zestawieniu liczby skarg przypadających na procent udziału. 1513 skarg przy udziale 33,6 proc. daje 45 skarg na 1 proc. To też plasuje PZU na szóstej pozycji na szesnastu ubezpieczycieli.

Najlepsza Warta – najgorszy TUZ

Dość luźno rozumianym zwycięzcą została firma Warta, która z 16,5-procentowym udziałem (drugi ubezpieczyciel na rynku) uzyskała wynik 22 skarg na każdy procent rynku. Kolejne czołowe pozycje zajęły: Pocztowe TUW (31/1 proc.), STU Ergo Hestia (35/1 proc.), TUiR Allianz (36/1 proc.) oraz Gothaer TU (43/1 proc.).

Z kolei najgorzej wypadł ubezpieczyciel TUZ TUW ze skromnym udziałem w rynku 0,6 proc. Przy 59 skargach na to towarzystwo, wynik 104/1 proc. nie prezentuje się dobrze. Kiepsko wypadła też Aviva (83/1 proc.), a z dużych ubezpieczycieli najgorszy wynik uzyskało Link4 (81/1 proc.).

  • Dwa ostatnie zakłady ubezpieczeń (TUZ WUT i Aviva przyp. red.) cechują się niską składką polis komunikacyjnych, co zapewne nie pozostaje bez wpływu na odnotowane wyniki - tłumaczy Paweł Kuczyński, prezes Ubea.pl.

Na co skarżą się klienci?

Polacy masowo skarżą się na ubezpieczycieli, zarówno bezpośrednio do rzecznika, jak i pośrednio, przez kancelarie prawnicze. Okazuje się, że z całego rynku ubezpieczeń najwięcej skarg wpływa z tytułu komunikacyjnych OC/AC. Z 14 043 wniosków, jakie wpłynęły do rzecznika, aż 4843 (34,5 proc.) dotyczyły polis komunikacyjnych, a 78 proc. z nich wyłącznie OC.

Najczęściej ubezpieczyciele są skarżeni za szkody całkowite. Zaniżają wartość pojazdu przed zdarzeniem drogowym, potem zawyżają cenę wraku i tym samym wypłacają niskie odszkodowanie zamiast zrekompensować straty. Wynika to prawdopodobnie z faktu, że w Polsce jest sporo starych samochodów, których zgodnie z prawem (na oryginalnych częściach zamiennych) zwyczajnie nie opłaca się naprawiać.

Poszkodowani zgłaszają też problemy ze zwrotem kosztów najmu pojazdu zastępczego, sposobem wyceny napraw (amortyzacja części, elementy nieoryginalne) oraz zwrotem odszkodowań z tytułu utraty wartości handlowej. W zasadzie jest tu cały wachlarz niedozwolonych praktyk, które są nagminnie stosowane przez ubezpieczycieli z wiarą w to, że poszkodowany się nie odwoła.

Niestety odwołanie czy złożenie skargi do Rzecznika Finansowego nie zawsze okazuje się skuteczne. W 2018 r. Rzecznik interweniował w 12 022 sprawach (85,6 proc.), ale tylko w 21,4 proc. przypadków jego działania przyniosły pozytywny dla poszkodowanych skutek.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej