Ważna zasada przed zimą. Mechanik tylko czeka, aż zapomnisz

Poranne przymrozki nie pozostawiają nam złudzeń, że niebawem nadejdzie zima. W takie miesiące, kiedy musimy uruchamiać i zatrzymywać nasze auta przy minusowych temperaturach, szczególnie ważne jest dbanie o turbosprężarkę. Niskie temperatury wymagają od nas pewnych zmian w eksploatacji pojazdów z turbosprężarką, jeśli zależy nam na jej długiej żywotności.

TurbosprężarkaTurbosprężarka
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Mimo że turbosprężarka jest niewielkim elementem, to pracuje w ekstremalnych warunkach. Jej wirnik z zamontowanymi kołami turbiny i sprężarki obraca się na łożyskach ślizgowych, które wymagają doskonałego smarowania, by uniknąć uszkodzeń. Turbo, choć szybko się nagrzewa i schładza, osiąga podczas działania temperatury rzędu kilkuset stopni Celsjusza. Z tego powodu niskie zimowe temperatury mogą stanowić większe wyzwanie niż letnie upały.

Dalszy fragment artykułu znajduje się pod materiałem wideo

Panamera Turbo S e-hybrid Executive - hybryda za 1 279 336 zł!

Jak używać samochodu z turbosprężarką zimą?

Gdy temperatura spada poniżej zera, powinniśmy zwrócić uwagę na to, jak zachowujemy się tuż po uruchomieniu silnika. Przede wszystkim zaleca się unikanie natychmiastowego dodawania gazu (zwiększania obrotów silnika) przez kilka sekund po uruchomieniu.

Układ smarowania potrzebuje czasu na rozprowadzenie oleju, nawet jeśli jego lepkość jest niska. W turbosprężarce przekroje przepływu oleju są nieduże, a osady zwęglonego oleju mogą dodatkowo utrudnić przepływ.

Prosta zasada, którą warto zapamiętać, to odczekać kilka-kilkanaście sekund od uruchomienia do momentu ruszenia. W autach z większym przebiegiem, na przykład powyżej 200 tys. km, ten czas może się wydłużyć do kilkudziesięciu sekund. To chwila, którą kierowca może wykorzystać na ustawienie nawiewu, poprawienie pozycji siedzenia czy zapięcie pasów.

Podczas pierwszych kilku minut jazdy warto unikać pełnego wykorzystania możliwości silnika i wysokich obrotów. Choć po minucie pracy turbina jest już ciepła, samą sprężarkę dobrze jest chronić do momentu, aż płyn chłodzący nie osiągnie swojej optymalnej temperatury.

Zimą chłodzenie zarówno silnika, jak i turbosprężarki jest mniej wymagające. Niemniej jednak po bardzo dynamicznej jeździe warto na chwilę zatrzymać się z włączonym silnikiem, aby schłodzić turbosprężarkę. Osobiście uważam, że zimą minuta takiego postoju przed wyłączeniem silnika powinna wystarczyć.

Olej do silników turbo niezwykle istotny

W letnie dni olej silnikowy szybciej osiąga temperaturę roboczą, natomiast zimą staje się gęstszy i wymaga więcej czasu na rozgrzanie i rozprowadzenie. Zmienność temperatur między komponentami mechanicznymi a otoczeniem sprzyja zwęglaniu oleju w turbosprężarce.

Z tego powodu, w silnikach z doładowaniem, wymiana oleju powinna odbywać się najlepiej późną jesienią lub wczesną zimą. Świeżo wymieniony olej wysokiej jakości zminimalizuje ryzyko osadów i zanieczyszczeń, które mogłyby pojawić się podczas krótkich tras w lecie.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach