Kiedyś montowano je w każdym aucie. Zniknęły z prostej przyczyny

Pewnie wszyscy pamiętamy, jak kilkanaście lat temu niemal każdy samochód wyposażony był w gumowe paski antystatyczne. Co dziś się z nimi stało?

Pasek antystatyczny
Pasek antystatyczny
Źródło zdjęć: © Autokult | Michał Zieliński

Paski antystatyczne były nieodłącznym elementem każdego auta, a ich zadaniem było ułatwienie pozbycia się ładunku elektrycznego, który gromadził się na karoserii. Dziś jednak te gumowe paski, zwane również uziemieniem, są rzadkością, szczególnie w nowych samochodach. Mimo to nadal można je znaleźć w sklepach motoryzacyjnych i kupić za przysłowiowe grosze.

Paski antystatyczne, które sięgały od zderzaka do nawierzchni, były niegdyś niezbędne w każdym samochodzie. Dziś można je spotkać głównie na starszych modelach. Ich zadaniem było eliminowanie tzw. efektu kopnięcia, który występował podczas dotykania ręką karoserii. Było to zjawisko, na które skarżyło się wielu użytkowników pojazdów. Wynikało z gromadzenia się ładunku elektrycznego na karoserii, co było szczególnie zauważalne zimą, gdy powietrze było suche.

Dlaczego dziś paski antystatyczne nie są już tak powszechnie używane?

Odpowiedź jest prosta — nie spełniają w pełni swojej roli. Owszem, są w stanie odprowadzić ładunki elektryczne z karoserii, ale podczas jazdy elektryzuje się także ubranie kierowcy i pasażerów. Nawet jeśli ładunki elektrostatyczne zostaną odprowadzone z karoserii pojazdu, to po wyjściu z auta wciąż mamy je na sobie. W rezultacie ewentualne kopnięcia nadal są możliwe.

Mimo to paski antystatyczne nadal są obowiązkowe w przypadku niektórych pojazdów. Chociaż zniknęły one na dobre z wyposażenia samochodów osobowych, to jednak nadal są niezbędne w przypadku cystern. Tam jednak sprawa jest o wiele poważniejsza niż samo unikanie tzw. efektu kopnięcia. Zastosowanie pasków antystatycznych w cysternach ma na celu uniemożliwienie pojawienia się jakiejkolwiek iskry podczas przelewania paliwa, co mogłoby mieć tragiczne skutki.

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.