Kiedy samochody przestaną drożeć? Ekspert wskazuje na jedną niewiadomą

Renault przeprowadza zmiany i oddaje działalność dilerską w ręce prywatnego przedsiębiorcy. Największa transakcja zakupowa w polskiej historii pozwoliła mi na zadanie ważnego pytania: kiedy samochody przestaną w końcu drożeć?

Salon Renault w WarszawieSalon Renault w Warszawie
Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
Mateusz Lubczański

Renault Retail Group prowadziła cztery salony marek Renault i Dacia. Łącznie sprzedano tam w 2021 roku 5269 pojazdów, więc przejęcie ich przez Holding 1, polską grupę kapitałową, można uznać za rekordowe. Holding, przez spółkę Grupa PGD, jest jedynym dilerem ze sprzedażą przekraczającą ćwierć miliona nowych samochodów.

Trudno więc o lepsze źródło informacji dot. rosnących cen samochodów. Inflacja, agresja Rosji na Ukrainę, wychodzenie z kryzysu półprzewodnikowego, jak i nieopłacalność najmniejszych segmentów oraz drogi rozwój elektromobilności zaowocowały drastycznym wzrostem cen, gdzie ceny pojazdów kompaktowych startują z poziomu 100 tys. zł za niemal "gołe" auto.

– Po pierwsze mamy problem z kosztami wytwarzania – mówi Tomasz Mróz, dyrektor wykonawczy Grupy Renault w Polsce i krajach bałtyckich. – Każdego miesiąca poszczególne elementy samochodów drożeją. Z drugiej strony nie jesteśmy w strefie euro. To są elementy determinujące – podkreśla.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Opel Astra vs VW Golf - oba poważne, ale tylko jeden dojrzały

Problemem jest również finansowanie (a raczej jego warunki) proponowane przez banki, gdyż 70 proc. aut wyjeżdżających z salonów jest opłacanych właśnie w ten sposób. Tomasz Mróz zwraca uwagę jednak na jeden kluczowy czynnik.

– Jest jeszcze kwestia kosztów transportu, który jest ważnym elementem ceny samochodu. Tutaj jest jedna wielka niewiadoma. Koszty transportu strasznie wzrastają i mamy tutaj ryzyko – ocenia Mróz.

Wysokie ceny nowych samochodów sprawiają, że większe zainteresowanie można zauważyć na rynku wtórnym. Holding 1 chce też sprzedawać samochody używane w standardzie aut nowych – czyli kilkuletnich, w salonie, z profesjonalną obsługą.

– Potencjał samochodów używanych w Polsce wśród dilerów jest cały czas niewykorzystany. Wskaźnik [sprzedaży - dop. red.] samochodów nowych do używanych w Europie Zachodniej to jest jeden do jeden. W Polsce wynosi 25 proc., czyli jeden do czterech, więc mamy ogromne pole do zagospodarowania – mówi Adam Pietkiewicz, prezes Holdingu 1.

Tomasz Mróz zwraca jednak uwagę na tzw. wąskie gardła. – Dwa problemy: pozyskiwanie samochodów używanych, tego procesu nie da się przyspieszyć i jest on związany z finansowaniem pojazdów nowych. Drugi problem to import samochodów używanych z zagranicy. Hamuje to naturalną wymianę.

Samo Renault również testuje ciekawą inicjatywę, choć jej dotarcie do Polski zajmie sporo czasu. Fabryka w podparyskim Flins została przystosowana do masowego odnawiania pojazdów używanych. Kilkuletnie auta przechodzą skrupulatną kontrolę, zużyte elementy są wymieniane, a wnętrze odświeżane. Takie auto trafia do lokalnego dilera i już teraz zauważyć można duże zainteresowanie takimi pojazdami. Więcej o zakładach we Flins przeczytasz w mojej relacji poniżej.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut