Kia Telluride (2016) - premiera koncepcyjnego SUV-a premium

Kia Motors zaprezentowała wczoraj w Detroit swój najnowszy samochód koncepcyjny, o którym już wspominaliśmy. Telluride ma prezentować możliwości stylistyczne i techniczne koreańskiego producenta i być może zapowiada przyszłość Kii.

Obraz
Marcin Łobodziński

Kia Telluride to koncepcja luksusowego, 7-osobowego SUV-a, charakteryzująca się potężną, muskularną bryłą nadwozia oraz zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi. Nas bardziej interesuje to drugie, ponieważ bryłę nadwozia doskonale znamy z Volvo XC90. Swoją drogą Kia, a konkretnie kalifornijski dział projektowy Kia Design Center America, czerpie wzorce od najlepszych, decydując się na sylwetkę, która została już doceniona. Klasyczna, dość amerykańska, elegancka i ponadczasowa Telluride mierzy 5001 mm długości, 2009 mm szerokości i 1801 mm wysokości, jest zatem większa o 100-200 mm w każdym kierunku od największego obecnie modelu Kii Sorento. Z tego modelu pochodzi płyta podłogowa, wydłużona o 302 mm na rozstawie osi. Kolor jaki widzicie nosi nazwę Dark Pyrite, a potężne koła mają średnicę 22 cali i założono na nie opony o rozmiarze 275/45 R22. Nas jednak bardziej interesuje nie wygląd, lecz technologia, którą Telluride ma do zaoferowania.

Obraz

Technologią, której raczej nie spodziewamy się zobaczyć w modelu produkcyjnym są dość często spotykane w konceptach drzwi otwierane przeciwstawnie, tu pod kątem 90 stopni. Zapraszają do wnętrza, które ma być największą atrakcją dla pasażerów. Szczególnie tych wracających z międzykontynentalnej podróży lotniczej, siedzących w drugim rzędzie, na fotelach pozwalających rozłożyć się niemal na płasko i dopasować sobie idealnie ruchome podnóżki. Drzemka? Nico prostszego, ale to nie wszystko co oferuje Telluride. W fotelach zarówno tych w drugim jak i w pierwszym rzędzie umieszczono sensory badające samopoczucie siedzących. Wyniki tej analizy zostają wyświetlone na ekranach zamontowanych na panelach drzwi, a następnie system Light Emitted Rejuvenation korzystając z oświetlenia kabiny wysyła łagodzące światło regulujące zegar biologiczny w celu zregenerowania zasobów energetycznych pasażerów auta po długiej podróży lotniczej. Co wy na to? Kierowca też może odpocząć, bo przecież Kia pracuje już nad zaawansowaną technologią autonomicznej jazdy, w wyniku czego powstanie submarka DRIVE WiSE.

Obraz

To jeszcze nie wszystko. Kia Telluride jest wyposażona w technologię sterowania multimediami za pomocą gestów – służy do tego specjalna opaska na nadgarstek Swipe Command. Pasażerowie mogą słuchać muzyki z głośników systemu Harman-Kardon lub za pomocą bezprzewodowych słuchawek. O niektórych elementach deski rozdzielczej i paneli drzwiowych oraz koła kierownicy wspominaliśmy, że zostały wydrukowane? Z pewnością, tylko do tej pory nie wiemy po co. No chyba, że Kia zajmie się również drukiem 3D i chce zaprezentować tę technologię w Detroit.

Obraz

Pozostaje jeszcze kwestia napędu, a i tutaj Kia ma coś interesującego do powiedzenia. Pod maską tego potężnego pojazdu zainstalowano poprzecznie znany z największych modeli koncernu silnik 3.5 V6 GDI, który współpracuje z jednostką elektryczną, tworząc razem hybrydowy napęd plug-in o mocy systemowej 400 KM. Jego uruchomienie następuje po przyłożeniu opuszka palca do przycisku START, pod warunkiem, że linie papilarne się zgadzają z tymi, które zna Telluride. Napęd trafia na cztery koła. Najpewniej za napędzanie tylnej osi odpowiada motor elektryczny. Teraz uwaga – jakie spalanie obstawiacie? 2 l/100 km? Może 3 l/100 km? Nie, to nie salon samochodowy w Genewie i nie jest to prezentacja na rynek europejski. W Detroit nie trzeba fantazjować na temat zużycia paliwa i Kia podaje całkiem realne 8 l/100 km. Nieźle.

Obraz

Czy Telluride trafi do produkcji? Na razie nie i pozostanie jedynie konceptem, ale niewykluczone, że to zapowiedź dużego SUV-a na rynek amerykański, który zadebiutuje w ciągu najbliższych kilku lat. Czy jest czego żałować? Chyba nie. Wszak na rynku jest już Volvo XC90

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są