Kia sygnalizuje chęć wycofania się z Rosji. Kolejny kamyczek do lawiny

Oferująca popularne modele aut Kia jest kolejną firmą, która w ciągu ostatnich kilku tygodni ogłasza plany rezygnacji ze swoich inwestycji w Rosji. Przyszłość 2200 pracowników fabryki w Petersburgu najprawdopodobniej nie będzie rysowała się w jasnych barwach.

Kia K5Kia K5
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Kia
Tomasz Budzik

Cios z Korei

Niedługo po ataku Rosji na Ukrainę większość międzynarodowych firm motoryzacyjnych zaprzestała dostarczania samochodów do Rosji. Nie był to jednak koniec następstw agresji największego państwa świata. Ostatnie tygodnie stoją pod znakiem kolejnych deklaracji o rezygnacji z wykorzystywania zakładów wielkich marek zlokalizowanych w Rosji przez koncerny, które kiedyś w nie zainwestowały.

Jak informuje "Automotive News Europe", powodem decyzji Koreańczyków są niekorzystne dla rosyjskiego rynku motoryzacyjnego przewidywania analityków, a także nałożone na ten kraj sankcje. We wrześniu 2022 r. sprzedaż samochodów Kii w Rosji była o 65 proc. niższa niż rok wcześniej. Na całym świecie spadek ten wyniósł 4,1 proc. Koreańczycy nie wykluczają, że w 2023 r. rosyjski rynek motoryzacyjny czeka dalsza poważna zapaść.

Na razie władze koncernu Kia nie zapowiedziały jednoznacznie sprzedaży czy porzucenia zakładu w Petersburgu. Jako jeden z możliwych scenariuszy przedstawiono plan zupełnego wstrzymania dostarczania na rosyjski rynek nowych aut. Wówczas Koreańczycy zapewnialiby jedynie serwis posprzedażowy dla tych, którzy już kupili samochody tej marki.

Zakład Kii w Petersburgu zatrudnia 2200 pracowników i jest w stanie wyprodukować 200 tys. samochodów rocznie. Druga z tych wartości jest obecnie czysto teoretyczna i sprawia, że i pierwsza może się szybko zmienić. Jeśli Koreańczycy potwierdzą swoje deklaracje czynem, znaczna część zatrudnionych w rosyjskim zakładzie pracowników zostanie zwolniona.

Jesienna lawina

Wciąż trwająca wojna w Ukrainie sprawia, że w ostatnich tygodniach kolejni producenci samochodów wycofują się z rosyjskiego rynku lub deklarują takie zamiary. Volkswagen szuka inwestora, który przejmie jego zakłady w Kałudze. W marcu 2022 r. Toyota wstrzymała produkcję aut swojej marki w Rosji. Pod koniec września firma zdecydowała o rezygnacji z działalności w fabryce w Petersburgu.

Kilka dni później taką samą deklarację złożyła Mazda. Obecnie Japończycy toczą rozmowy o całkowitym zamknięciu swojej współpracy z rosyjską firmą Sollers, co będzie oznaczało ogromne kłopoty dla fabryki we Władywostoku. Samochody marki Moskwicz mają powstawać w fabryce, AvtoVAZ, którą opuściła firma Renault. W październiku deklarację o opuszczeniu zakładu w Petersburgu wystosowała firma Hyundai.

Takie wieści z pewnością nie podnoszą Rosjan na duchu. Dlatego właśnie strona rosyjska stara się pokazać, że stać ja na własne sukcesy. Takim osiągnięciem ma być zapowiedziane wprowadzenie drugiego modelu – SUV-a o nazwie Komendant – do gamy marki Aurus czy przywracanie uproszczonych odsłon części powstających wcześniej w Rosji modeli aut Łady. Po odcięciu zachodnich technologii mogą one być jednak atrakcyjne tylko na rynku funkcjonującym w warunkach permanentnych braków.

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery