Kia DRIVE WiSE – nowa submarka koreańskich samochodów autonomicznych

Kia zamierza wprowadzić na rynek swoją submarkę, ale nie tak jak miało to miejsce z Hyundaiem i Genesisem. Samochody Kia DRIVE WiSE będą wyróżniały się technologiami autonomicznego prowadzenia i zupełnie nowym poziomem interakcji człowieka i samochodu.

Obraz
Marcin Łobodziński

Nowa submarka DRIVE WiSE została zaprezentowana na targach CES 2016. Założeniem projektu jest wprowadzenie technologii autonomicznych do samochodów marki Kia. Częściowo autonomiczne samochody mają się pojawić do roku 2020, natomiast 10 lat później już w pełni autonomiczne Kie mają jeździć po naszych drogach. Celem ma być poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym poprzez unikanie potencjalnych zagrożeń, w tym eliminację znużenia kierowcy jako jednego z największych, ale także poprawa komfortu korzystania z samochodu. Na razie technologie, które będą definiowały markę DRIVE WiSE prezentowane są na znanych do tej pory modelach Soul, Optima czy Sorento.

Obraz

Kia prezentuje możliwości, jakie może dać autonomiczna jazda bez kierowcy. O ile wizja innych producentów polega na byciu po prostu pasażerem własnego samochodu, to Kia proponuje żeby auto było w pewnym sensie niezależne od człowieka i jeździło samodzielnie gdy będzie taka potrzeba.

Wystarczy wyznaczyć mu punkt docelowy i cieszyć się swoimi zajęciami - np. wystartować paralotnią z wysokiej góry, by potem wsiąść do samochodu, który sam zjechał w dół. Jeżeli robimy zakupy, można samochód zaparkować w dowolnym miejscu, a później w dowolnym czasie przywołać go do siebie. Nam jednak najbardziej odpowiada wizja robienia zdjęć samochodów w ruchu, co przy dwóch pojazdach autonomicznych nie wymaga asysty drugiej i trzeciej osoby. Z pewnością Kia DRIVE WiSE będzie też idealną propozycją dla imprezowiczów, którzy muszą wrócić jakoś do domu po kilku głębszych.

Kia Drive Wise - autonomiczna jazda

By możliwe było wprowadzenie takich technologii konieczne są długotrwałe testy na drogach publicznych i Kia już zdobyła zgodę na to w amerykańskim stanie Nevada. W ramach projektu Kia DRIVE WiSE trwają prace nad autonomicznym wspomaganiem jazdy autostradowej i miejskiej, wspomaganiem podążania za poprzedzającym pojazdem, systemem awaryjnego hamowania, wspomagania jazdy w korkach oraz systemem wspomagania autonomicznego parkowania. Oto szczegóły:

  • Autonomiczne wspomaganie jazdy autostradowej HDA łączy funkcje systemów radaru i detekcji wideo w celu prawidłowej interpretacji oznaczeń pasa ruchu, umożliwiając pozostawanie na dotychczasowym pasie lub jego zmianę w czasie wyprzedzania, a także wybranie innego pasa.
  • Autonomiczne wspomaganie jazdy miejskiej UAD korzysta z GPS oraz innych czujników do identyfikacji położenia samochodu na drodze, umożliwiając bezpieczną jazdę w gęstym ruchu miejskim z uwzględnieniem bieżących sytuacji.
  • Wspomaganie podążania za poprzedzającym pojazdem PVF jest ulepszonym systemem utrzymania pasa ruchu dzięki monitorowaniu pojazdów poprzedzających w celu należytego określenia własnego położenia i zachowania bezpiecznej odległości w sytuacji, gdy znaki nawierzchniowe są nieczytelne ze względu na trudne warunki otoczenia lub układ drogi.
  • System awaryjnego hamowania ESS działa we współpracy z systemem monitorowania statusu kierowcy (DSM) analizując wygląd twarzy prowadzącego pod kątem przedłużonego ponad miarę odwrócenia uwagi od prowadzenia. Wykrywając nadmiernie długie odwrócenie wzroku kierowcy od drogi, system ESS automatycznie wymusza zjazd na pas boczny lub awaryjny i zatrzymanie samochodu.
  • Wspomaganie jazdy w korkach drogowych TJA monitoruje i utrzymuje bezpieczną odległość od pojazdu poprzedzającego w gęstym ruchu drogowym mieszcząc się wśród pojazdów wybranego pasa ruchu.
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia