Każdy kierowca powinien znać zasadę 3P. Rzadziej będzie kupował opony

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, niewłaściwe opony lub ich zły stan techniczny to jedne z najczęstszych, ale nie jedynych zaniedbań, do jakich dopuszczają się kierowcy. Aby opony służyły efektywnie i przez dłuższy czas, kierowcy powinni przestrzegać prostych zasad, które mogą znacznie wydłużyć żywotność opon.

Ciśnienie w oponieCiśnienie w oponie
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński

Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) promuje zasadę 3P, która obejmuje: porządne opony, profesjonalny serwis oraz prawidłowe ciśnienie. Zarówno zbyt niskie, jak i zbyt wysokie ciśnienie w oponach mogą prowadzić do niekorzystnych konsekwencji, takich jak zwiększony hałas, dłuższa droga hamowania czy zwiększone spalanie paliwa. Z badań przeprowadzonych przez Moto Data wynika, że aż 58 proc. kierowców zaniedbuje regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach.

Badania przeprowadzone przez niemiecki organ Dekra wykazały, że aż 36 proc. wypadków drogowych w Niemczech ma związek ze stanem technicznym pojazdu. Co więcej, nawet połowa (!) z tych zastrzeżeń dotyczy opon. PZPO zwraca uwagę, że nawet niewielki ubytek ciśnienia, rzędu 0,5 bara (co jest praktycznie niewidoczne dla ludzkiego oka), może wydłużyć drogę hamowania o 4 metry (co jest porównywalne z długością samochodu Volkswagen Golf) i skrócić żywotność bieżnika o 1/3. Jest to spowodowane większym odkształceniem opony podczas jazdy i wyższą temperaturą pracy. Z drugiej strony, zbyt duże ciśnienie powoduje zmniejszenie powierzchni styku opony z nawierzchnią, co skutkuje pogorszeniem przyczepności.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Kempingowy" Ford Kuga - to bardzo udane połączenie

PZPO zaleca, aby ciśnienie w oponach sprawdzać co najmniej raz w miesiącu, najlepiej na "zimnych" oponach. Możliwe jest również powolne przejechanie 2-3 km do najbliższej stacji paliw, aby skorzystać z kompresora. Wystarczy sprawdzić w instrukcji obsługi samochodu lub na naklejce na nadwoziu, jakie powinno być optymalne ciśnienie i odpowiednio napompować opony. Jeśli nasz samochód jest wyposażony w czujniki ciśnienia i opony typu run-flat, powinniśmy sprawdzać ciśnienie w oponach ręcznie raz w miesiącu. Uszkodzenie czujnika ciśnienia i grube ściany boczne tego typu opon mogą bowiem zamaskować niedobór powietrza.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach