Kara nawet jak nie jeździsz. Dziś ponad 6 tys. zł, a będzie drożej

Minister rodziny i polityki społecznej zapowiedziała, że w 2023 r. będzie dwukrotna waloryzacja płacy minimalnej. Oznacza to, że w przyszłym roku dwa razy zostanie podniesiona kara za brak OC. To o tyle ważne, że można ją dostać nawet bez kontroli drogowej.

Kara za brak OC jest obliczana na podstawie płacy minimalnejKara za brak OC jest obliczana na podstawie płacy minimalnej
Źródło zdjęć: © Fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Wysokość kary za brak OC jest zależna od trzech czynników: rodzaju pojazdu, liczby dni bez ważnego OC i minimalnej płacy brutto. W roku 2022 ta ostatnia wynosi 3010 zł.

W praktyce kara maksymalna, czyli za brak OC powyżej 14 dni, dla właściciela samochodu osobowego wynosi dwukrotność płacy minimalnej. W tym roku jest to 6020 zł. Właściciele ciężarówek płacą trzykrotność.

Jak podaje PAP, Marlena Maląg, minister rodziny i polityki społecznej, zapowiedziała, że w 2023 roku zgodnie z prawem odbędą się dwie waloryzacje płacy minimalnej. Tak się dzieje, kiedy wskaźnik inflacji wynosi powyżej 5 proc.

"Dziennik Gazeta Prawna" z kolei podał, że może ona wynieść ok. 3400 zł. Jeśli tak będzie, brak OC może kosztować 6800 zł dla użytkownika auta osobowego i aż 10 200 zł dla właściciela ciężarówki - po raz pierwszy kwota pięciocyfrowa.

Warto przypomnieć, że Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny jest w stanie wykryć brak OC bez fizycznej kontroli kierowcy czy samochodu. Specjalny system porównuje dane o zarejestrowanych pojazdach z udostępnianymi na bieżąco danymi na temat nowych polis. I – jak przyznaje UFG – coraz więcej kar jest wystawianych właśnie po takiej "cyfrowej" interwencji.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej