Sąd nie miał litości. Jest wyrok w sprawie niemieckiej firmy

Choć od wybuchu jednej z największych afer w historii motoryzacji minie niebawem 10 lat, jej echa nie milkną do dziś. Sąd w Brunszwiku ogłosił właśnie wyroki dla czterech byłych pracowników.

Fabryka VolkswagenaFabryka Volkswagena
Źródło zdjęć: © Bloomberg via Getty Images | Krisztian Bocsi
Aleksander Ruciński

Zakończenie trwającego ponad trzy lata procesu jest symbolicznym domknięciem jednego z kluczowych wątków skandalu. Sprawa wciąż jest jednak w toku, a równolegle toczą się inne postępowania dotyczące oszustw popełnionych przez koncern Volkswagena w temacie emisji spalin.

Jak udało się ustalić, niemiecki gigant stosował oprogramowanie pozwalające oszukać laboratoryjne urządzenia do badania emisji tlenków azotu, zaniżając w ten sposób wyniki, które ostatecznie nie miały nic wspólnego z rzeczywistością.

Sprawa wyszła na jaw w 2015 roku, co w kolejnych latach doprowadziło do licznych procesów, wielomiliardowych kar i sprawiło, że diesle, nie tylko te Volkswagena, znalazły się na cenzurowanym.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Volkswagen Multivan L2 - rodzinny pojedynek

Sąd w Brunszwiku, ogłaszając wyroki dla czterech menedżerów zamieszanych w sprawę, mówił o "pracy w zorganizowanej grupie". Podkreślał, że inżynierowie już w 2007 roku zdawali sobie sprawę z istnienia nielegalnego oprogramowania, a jego stosowanie było firmową tajemnicą.

Proces zakończył się surowymi karami. Jens Hadler, który w latach 2007-2011 odpowiadał za rozwój silników wysokoprężnych, otrzymał wyrok 4,5 roku więzienia. Hanno Jelden, specjalizujący się w oprogramowaniu zespołów napędowych dostał 2 lata i 7 miesięcy. Heinz-Jakob Neusser, były szef rozwoju komponentów, został skazany na rok i trzy miesiące w zawieszeniu, a Thorsten D., specjalista ds. emisji na rok i 10 miesięcy w zawieszeniu.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach