Jeep Wrangler zakończył test zderzeniowy na boku. To pierwszy taki przypadek

IIHS od ponad 60 lat bada bezpieczeństwo pojazdów oferowanych na amerykańskim rynku. W całej jej historii nigdy nie stwierdzono przypadku przewrócenia się auta podczas próby zderzenia czołowego. Do czasu testu nowego Jeepa Wranglera.

Wysoko położony środek ciężkości i miękkie zawieszenie to przepis na spektakularną wywrotkę.Wysoko położony środek ciężkości i miękkie zawieszenie to przepis na spektakularną wywrotkę.
Źródło zdjęć: © fot. IIHS
Aleksander Ruciński

Jedną z charakterystycznych prób przeprowadzanych przez IIHS jest tzw. "small overlap". Test ten polega na uderzeniu w przeszkodę powierzchnią odpowiadającą około 25 proc. szerokości maski pojazdu. Oznacza to, że zdecydowana większość sił wynikających z uderzenia rozkłada się tylko po jednej stronie nadwozia. Zazwyczaj prowadzi to do poważnych zniszczeń, ale nigdy wcześniej nie zdarzyło się, by sprawdzane auto wylądowało na boku.

Do czasu aż specjaliści z IIHS wzięli na warsztat nowego Jeepa Wranglera. Amerykańska terenówka zakończyła crash test, lądując na prawym boku. Wszystko zadziałało prawidłowo - strefy zgniotu oceniono pozytywnie, podobnie jak przeciążenia działające na manekiny testowe. Nie da się jednak ukryć, że przewrócenie pojazdu generuje dodatkowe ryzyko dla pasażerów.

2019 Jeep Wrangler 4-door driver-side small overlap IIHS crash test

IIHS przyznało więc modelowi marginalną notę, która w skali amerykańskich testów nie jest co prawda najgorszą, ale z pewnością trudno uznać ją za zadowalającą. Tym bardziej że Wrangler pierwotnie otrzymał dobre oceny.

Wystawiono je jednak na podstawie testów wykonywanych przez producenta, czyli koncern FCA. Podczas tych prób Wrangler o dziwo pozostał na kołach. Niestety podczas niezależnych testów nie udało się powtórzyć wyniku producenta.

FCA stwierdziło, że powodem jest niewłaściwe podpięcie do ślizgów napędzających pojazd podczas próby. Dla pewności IIHS przeprowadziło więc kolejny test, mocując auto zgodnie z sugestiami FCA - mimo to Wrangler ponownie wylądował na boku.

2019 Jeep Wrangler 4-door side IIHS crash test

Trzeba jednak zauważyć, że Wrangler jest stuprocentową terenówką z wysokim prześwitem i miękkim zawieszeniem. Takie auta są znacznie bardziej podatne na przewrócenie niż zwykłe osobówki. Jeśli dodamy do tego choćby brak kurtyn powietrznych wynikający z rurowej konstrukcji dachu, zrozumiemy, że Wrangler, jak zresztą każda terenówka nie jest w stanie zapewnić poziomu bezpieczeństwa porównywalnego z klasycznymi osobówkami.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów