FCA inwestuje w Polsce. Jakie nowe modele będą produkowane w Tychach?

Alfa Romeo, Jeep i Fiat - modele tych trzech marek będą powstawać w Polsce. Koncern FCA pochwalił się oficjalnymi planami dotyczącymi przyszłości fabryki w Tychach, która w najbliższych latach ma stać się głównym dostawcą rodziny elektrycznych i hybrydowych modeli. Jakie to auta i kiedy trafią na rynek?

Centoventi to jeden z konceptów zapowiadających elektryczne modele Fiata.Centoventi to jeden z konceptów zapowiadających elektryczne modele Fiata.
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Aleksander Ruciński

Fabrykę FCA Poland w Tychach, dotychczas wytwarzającą Fiata 500 i Lancię Ypsilon, czeka prawdziwa rewolucja. Zgodnie z oficjalnymi komunikatami dotyczącymi przyszłej strategii koncernu polski zakład będzie jednym z kluczowych producentów elektrycznych i hybrydowych modeli nie tylko Fiata, ale i innych marek należących do grupy FCA.

Zgodnie z planem produkcja ma ruszyć w drugiej połowie 2022 roku. Jej uruchomienie zostanie oczywiście poprzedzone rozbudową i modernizacją fabryki. Choć do zapowiadanego debiutu pozostało niewiele czasu, FCA oszczędnie dawkuje konkrety. Nieoficjalnie wiemy jednak, czego powinniśmy się spodziewać.

Przecieki dotyczące planów włosko-amerykańskiego giganta pojawiały się bowiem już wcześniej. W sierpniu 2020 roku szanowany portal Automotive News Europe pisał o korespondencji, jaką otrzymali dostawcy współpracujący z koncernem.

FCA poinformowało ich o wstrzymaniu rozwoju platform segmentu B. Powodem miało być nadchodzące porozumienie z francuskim PSA i wizja wykorzystania dorobku Peugeota w postaci platformy CMP. To baza stosowana z powodzeniem w mniejszych modelach PSA, także tych z alternatywnym napędem. Teraz najprawdopodobniej znajdzie zastosowanie również w jeepach, fiatach i alfach romeo.

FCA ma powody, by póki co nie chwalić się tym oficjalnie. Fuzja z PSA, mająca zakończyć się utworzeniem wspólnego koncernu Stellantis, nie doszła jeszcze do skutku. Stanie się to na początku 2021 roku. Wówczas obie strony porozumienia będą mogły już oficjalnie informować o szczegółach współpracy.

Z dużą dozą prawdopodobieństwa można więc stwierdzić, że za 2 lata z fabryki w Tychach wyjadą 3 auta segmentu B wykorzystujące technologie znane z takich modeli jak Peugeot 208, 2008, DS3 Crossback czy Opel Corsa. Z tą różnicą, że francuskie rozwiązania będą oferowane w samochodach Jeepa, Alfy Romeo i Fiata.

Obecność Jeepa w stawce daje niemal stuprocentową pewność, że będą to crossovery ulokowane w gamach poniżej modeli Renegade, Tonale i 500X. W zapowiadanym wydaniu elektrycznym dostaną zapewne 136-konny napęd z akumulatorem o pojemności 50 kWh. To zestaw powszechnie wykorzystywany już przez PSA, zapewniający przyzwoite osiągi i nawet 300 km zasięgu w zależności od konkretnego modelu.

Później do oferty powinny dołączyć hybrydy plug-in. Być może również zapożyczone od PSA (choć Francuzi póki co stosują ten rodzaj napędu tylko w większych modelach) lub stworzone już wspólnie. Warto bowiem wspomnieć, że FCA ma doświadczenie w tworzeniu hybryd z wtyczką, czego przykładem jest chociażby rodzina Jeep 4xe. Więcej szczegółów powinniśmy poznać w najbliższych miesiącach, gdy fuzja Stellantis zostanie oficjalnie powołana do życia.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Nagrywanie policjantów: co warto wiedzieć, by uniknąć problemów
Nagrywanie policjantów: co warto wiedzieć, by uniknąć problemów
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem, czy całoroczne sprawdzą się latem. Test opon w warunkach drogowych
Sprawdziłem, czy całoroczne sprawdzą się latem. Test opon w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam