Jakie opony wybierają Polacy? Mamy dane

Nowe czy używane, tanie, czy te droższe, sezonowe, a może całoroczne – jakie ogumienie kupują Polacy? Jeden z największych sklepów z oponami przygotował raport z ciekawymi danymi.

Opony najchętniej kupujemy w serwisie lub u wulkanizatora, a nie w internecieOpony najchętniej kupujemy w serwisie lub u wulkanizatora, a nie w internecie
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Blisko 78,6 proc. Polaków kupuje nowe, a nie używane opony. To jedna z najlepszych informacji na temat preferencji zakupowych kierowców, których jest na naszych drogach najwięcej. Jest jednak pewna grupa (8,5 proc.), która kupuje czasami nowe, a czasami używane.

Całoroczne, letnie czy zimowe?

81,1 proc. polskich kierowców preferuje konserwatyzm w wyborze opon i decyduje się na dwa komplety — letnie i zimowe. Częściej kupują opony letnie (45,1 proc.), rzadziej zimowe (36 proc.), a już co piąta sprzedana opona to całoroczna (18,9 proc.).

Pierwsze skrzypce gra cena

Cena jest najistotniejszym kryterium wyboru ogumienia. Aż 49,8 proc. kupujących kieruje się właśnie tym czynnikiem. A mimo to kupujemy częściej (45,2 proc.) w serwisie lub u wulkanizatora, czyli tam, gdzie zwykle jest drożej. 41,8 proc. klientów wybiera produkty w sklepach internetowych, a 18,7 proc. kupuje w sklepach i hurtowniach stacjonarnych.

Dla 34,7 proc. kierowców ważna jest marka i model, a 25,3 proc. kieruje się przede wszystkim parametrami opony zawartymi na etykietach (np. oporem toczenia, głośnością). Dla 20,8 proc. ważna jest data produkcji.

Dla co piątej osoby ważne są też rekomendacje – 22,3 proc. klientów, zanim kupi nowe opony, bierze pod uwagę opinie i oceny innych. Prawie tylu też (22 proc.) korzysta z pomocy sprzedawcy, a 18,4 proc. kieruje się rankingami, testami i opiniami ekspertów.

Co kupujemy?

Na podstawie danych z serwisu Oponeo.pl w pierwszym półroczu 2021 r. najczęściej kupowaliśmy opony klasy ekonomicznej (41,7 proc.), a 32,8 proc. klientów tej firmy wybierało opony klasy premium. Tzw. klasa średnia stanowi nieco ponad ¼ rynku (25,5 proc.). Podobnie wyglądała sprzedaż w ubiegłym roku.

Mimo to świadomość istoty opony rośnie i rośnie tym samym zainteresowanie ogumieniem z tzw. górnej półki. W 2020 r. popyt wzrósł o 7 proc.

Mała, choć nieistotna ciekawostka – trzeci rok z rzędu najczęściej wybieranym rozmiarem jest 205/55R16.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Unia chce tanich aut. Wcześniej je zabiła
Unia chce tanich aut. Wcześniej je zabiła
VW powierzył mu stworzenie amerykańskiej marki. Tak Niemcy chcą podbić USA, wykorzystując zamysł Trumpa
VW powierzył mu stworzenie amerykańskiej marki. Tak Niemcy chcą podbić USA, wykorzystując zamysł Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Octavia za mniej niż 500 zł miesięcznie. Czyżby presja Chińczyków?
Octavia za mniej niż 500 zł miesięcznie. Czyżby presja Chińczyków?
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy