WAŻNE
TERAZ

Dron spadł koło ich wsi. Mówią, co słychać często w nocy

Jak i ile można zaoszczędzić na paliwie w trasie?

W podróży liczy się nie tylko czas, ale także aspekt finansowy. Ile paliwa zużyjemy, czyli ile zapłacimy, by dotrzeć do celu? A może warto zadać inne pytanie: jak wiele możemy zaoszczędzić, wybierając odpowiednią drogę, prędkość i technikę jazdy?

Stosując odpowiednie metody można zaoszczędzić naprawdę dużoStosując odpowiednie metody można zaoszczędzić naprawdę dużo
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Autostrada czy droga krajowa?

Zużycie paliwa zależy bezpośrednio od prędkości jazdy. Im jest wyższa, tym wyższe spalanie. To dlatego na autostradach samochody mogą zużyć nawet o 60 proc. więcej paliwa niż na drodze krajowej i to przy założeniu, że jedziemy po obu rodzajach dróg zgodnie z przepisami. Wybór pomiędzy autostradą a krajówką to nie tylko kwestia finansowa. To także czas, który jest dla nas bardzo cenny.

Autostrady mają tylko jedną zaletę w stosunku do dróg krajowych – jedzie się nimi szybciej. Dla przykładu weźmy dwie trasy wzdłuż i wszerz Polski zakładając, że używamy autostrad tam, gdzie ma to sens, lub całkowicie ich unikamy:

Gorzów Wielkopolski – Biała Podlaska:

  • z autostradami: 625 km / 7 godz.
  • tylko drogi krajowe: 627 km / 9,5 godz.

Kraków – Gdańsk:

  • z autostradami: 581 km / 6 godz.
  • tylko drogi krajowe: 568 km / 9 godz.

Każdy musi sobie wyważyć, czy bardziej zależy mu na czasie, czy na paliwie. Jak duże mogą być różnice? Bazując na naszych testach, w poniższej tabeli podajemy wyniki z badań zużycia paliwa dziesięciu różnych samochodów. Auta były sprawdzane na tej samej drodze krajowej, podczas jazdy zgodnie z przepisami i zasadami ekojazdy oraz na autostradzie z prędkością 140 km/h i włączonym tempomatem.

Porównanie spalania na drodze krajowej i na autostradzie

Samochód

(rodzaj paliwa:

B - benzyna; D - diesel, H - hybryda)

Zużycie paliwa

na drodze krajowej

[l/100 km]

Zużycie paliwa

na autostradzie

[l/100 km]

różnica

[l/100 km]

Audi A4 Avant 2.0 TDI (D)4,56,52,0
BMW 225xe Active Tourer (H)5,68,42,8
Ford Galaxy 2.0 TDCI (D)6,09,13,1
Hyundai Ioniq hybrid (H)4,87,12,3
Kia Sportage 1.6 T-GDI (B)7,310,33,0
Mitsubishi Outlander 2.0 CVT (B)6,512,35,8
Opel Astra 1.4 Turbo (B)4,37,43,1
Porsche Macan Turbo S (B)8,012,34,3
Seat Leon ST 2.0 TDI (D)4,37,12,8
Volvo XC90 T8 (H)7,510,93,4

Co można z tego wywnioskować? Przede wszystkim zobaczycie różnicę, jaką poczuje wasz portfel. Nie licząc nawet opłat za autostrady i potencjalnie droższego tankowania, bo paliwo na takich drogach może być droższe o złotówkę na litrze.

Weźmy największą różnicę, jaką wykazał Mitsubishi Outlander z benzynowym silnikiem 2.0 i automatyczną skrzynia biegów CVT. Przy założeniu, że benzyna kosztuje 4,7 zł/litr, różnica pomiędzy krajówką i autostradą na dystansie 100 km wynosi 27 zł. Jeżeli mowa o podróży 300-kilometrowej, to są to już niemałe pieniądze, bo ponad 80 zł. To oczywiście skrajny przykład, dlatego weźmy coś z drugiego bieguna.

Najmniejszą różnicę w zużyciu paliwa na autostradzie i drodze krajowej wykazało z powyższej dziesiątki Audi A4 Avant 2.0 TDI z automatem S tronic. 190-konny diesel spalił przy 140 km/h tylko 2 litry więcej niż na krajówce, co oznacza, że jest prawdziwym pożeraczem autostrad. Daje to stratę rzędu 9 zł/100 km przy cenie oleju napędowego 4,5 zł/litr. Zatem 300-kilometrowa podróż będzie kosztowała tylko 27 zł więcej autostradą niż drogami krajowymi. Oczywiście pomijając inne wydatki.

Jaka prędkość na autostradzie się opłaca?

Z naszego testu specjalnego, który przeprowadziliśmy w 2014 roku na dwóch samochodach kompaktowych wynika, że najbardziej wyważoną prędkością na autostradzie jest 110-120 km/h. Biorąc wyłącznie pod uwagę czas przejazdu oraz koszty, a pomijając inne aspekty. Uwzględniając również nieco wyższe ceny paliw w tym okresie.

Jadąc z prędkością 120 km/h, przejedziemy dystans 100 km w 50 minut. Tę samą drogę pokonamy w 43 minuty, jadąc z prędkością 140 km/h. A ile zaoszczędzimy, poruszając się wolniej?

Teoretycznie niewiele. Škoda Octavia 1.2 TSI spaliła przy wyższej prędkości 0,8 l/100 km więcej, natomiast Toyota Auris 2.0 D-4D o 1,2 l/100 km. Zysk rzędu 4-5 zł na 100 km to mało, ale i strata czasowa nie jest duża – tylko 7 minut.

Przekładając to na dłuższy dystans, na 300-kilometrowej trasie stracimy 21 minut, za to zyskamy 12-15 zł. Mówiąc językiem finansowym, zmniejszając prędkość o 20 km/h, dostajemy za to ok. 35-45 zł/godzinę. Sami przeliczcie, ile jest dla was warta godzina życia. Wydaje się, że jest to uczciwa stawka za prowadzenie samochodu osobowego.

Jak jeszcze możemy zmniejszyć spalanie w trasie?

Przede wszystkim przestrzegając przepisów ruchu drogowego w zakresie ograniczeń prędkości. Warto też powstrzymać się od wyprzedzania, gdy kompletnie nie ma to sensu. Często jest tak, że wyprzedzony pojazd przez kilkadziesiąt minut jedzie za nami. Takie sytuacje miał w życiu chyba każdy kierowca.

Zaraz po rozpoczęciu podróży warto skorzystać z kompresora i dopompować opony. Na co dzień często jeździmy sami lub w dwie osoby i zwykle bez bagaży. W podróży z rodziną jest to już 3-5 osób plus bagaże. Dodatkowe obciążenie może wymagać korekty ciśnienia o 0,2 bara, ale wybierając się w dłuższą trasę, przy założeniu, że pogoda będzie dobra, można dodać jeszcze kolejne 0,2 bara do ciśnienia sugerowanego przez producenta samochodu. Dzięki temu spalanie będzie niższe.

Ważne, by zdemontować box dachowy lub rowerowy bagażnik, jeżeli akurat nie korzystacie z tych akcesoriów. Jednak jadąc z czymkolwiek na dachu, szczególnie warto zmniejszyć prędkość. Im większy opór powietrza, tym wyższy wpływ prędkości jazdy na zużycie paliwa.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik