Jak wypolerować i nawoskować auto? Praktyczny poradnik

Ostatnio pisaliśmy, jak skutecznie umyć samochód. Dbanie o czystość czterech kółek nie ogranicza się wyłącznie do regularnego jeżdżenia na myjnię - trzeba pamiętać także o woskowaniu lakieru, a gdy jest on poważnie zniszczony, warto go też delikatnie wypolerować.

Polerowanie można wykonać ręcznie lub za pomocą specjalnej maszynyPolerowanie można wykonać ręcznie lub za pomocą specjalnej maszyny
Źródło zdjęć: © fot. Tomasz Kurzyński
Artur Kuśmierzak

Czemu służy woskowanie? Pokrycie lakieru samochodu woskiem zabezpiecza go przed negatywnym wpływem środowiska zewnętrznego oraz poprawia jego przejrzystość. Wosk wypełnia też niedoskonałości lakieru, na przykład rysy powstałe podczas codziennej eksploatacji.

Nie oznacza to jednak, że tego typu uszkodzenia są całkowicie eliminowane - w rzeczywistości są one wyłącznie tuszowane. Przed woskowaniem trzeba dokładnie umyć samochód.

Jak wspominałem w poprzednim tekście, należy to zrobić przy użyciu specjalnych szamponów oraz preparatu do usuwania szczególnie trudnych zanieczyszczeń, takich jak owady. Można też skorzystać ze specjalnej glinki czyszczącej, trzeba jednak zadbać o to, aby do glinki nie przedostały się żadne zanieczyszczenia. Mogą one doprowadzić do powstania nowych zarysowań.

Po dokładnym umyciu auta należy je wysuszyć, najlepiej za pomocą ręcznika z mikrofibry. Do trwałego usuwania rys używa się środków, które miejscowo rozpuszczają lakier je wypełniający. Tego typu zabiegu nie da się wykonać samodzielnie w domowych warunkach. Zanim przejdziemy do woskowania, dla uzyskania lepszego połysku należy najpierw samochód delikatnie wypolerować.

Jeśli auto ma poważnie zniszczony lakier, najlepiej odpuścić sobie polerowanie na własną rękę i oddać je do profesjonalnego warsztatu. Specjaliści zrobią to za pomocą profesjonalnych środków i urządzeń wyposażonych w obrotowe tarcze.

Jeśli jednak decydujemy się wypolerować auto samodzielnie, to trzeba się zaopatrzyć w specjalną pastę do polerowania na sucho lub mokro. Taką pastę należy nakładać ruchem kolistym za pomocą czystej gąbki – czynności tej nie należy wykonywać przy nagrzanym na słońcu lakierze. Odradzam też samodzielnie korzystać z elektrycznych urządzeń polerskich oraz wiertarek, szlifierek ze specjalnymi końcówkami.

Nieumiejętne używanie takiego sprzętu może doprowadzić do trwałego zniszczenia lakieru poprzez jego przetarcie lub przepalenie. Polerowanie jest męczące oraz czasochłonne, dlatego warto zrobić to w weekend i poprosić o pomoc drugą osobę. Kiedy auto jest już wypolerowane, można wziąć się za woskowanie. Wosk należy nakładać, zaczynając od górnych elementów karoserii, na dolnych kończąc.

Preparat trzeba rozprowadzać jak najcieniej, tak aby nie zostawiać smug. Ponieważ wosk zastyga bardzo szybko, nie należy woskować auta przy temperaturze otoczenia powyżej 25 stopni Celsjusza. Najlepiej robić to w dni, kiedy temperatura wynosi od 20 do 25 stopni Celsjusza.

Warto przed woskowaniem uważnie przeczytać instrukcje zakupionego preparatu, dlatego że sposób jego nakładania może zależeć od tego, czy jest to mleczko, olejek, pasta czy forma stała.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik