Trwałość koła dwumasowego zależy od ciebie. Zobacz, co możesz zrobić

Trwałość zamachowego koła dwumasowego w dużej mierze zależy od właściwej techniki jazdy i odpowiedniej dbałości o kondycję samochodu.

Koło dwumasoweKoło dwumasowe
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Schaeffler
Marcin Łobodziński

Technika jazdy to najważniejszy czynnik wpływający na trwałość dwumasowego koła zamachowego. Za właściwe uznaje się wszystko to, co eliminuje nadmierne obciążenia w zespole napędowym oraz wibracje.

Czego należy się wystrzegać?

  • Intensywne przyspieszanie poniżej 2000 obr./min.
  • Przyspieszanie poniżej 1600-1800 obr./min.
  • Gwałtowne i mocne wciskanie gazu w celu przyspieszenia.
  • Intensywne hamowanie silnikiem (redukcje na zbyt niskie biegi).
  • Brutalne ruszanie z miejsca, szybkie włączanie sprzęgła.
  • Częste uruchamianie i wyłączanie silnika.
  • Uruchamianie silnika \na pych.
  • Ciągnięcie ciężkich przyczep.

Jak wydłużyć trwałość koła dwumasowego?

  • Włączaj i wyłączaj silnik wtedy, gdy ma to sens – unikaj używania systemu start/stop.
  • Ruszaj łagodnie z delikatnym poślizgiem sprzęgła.
  • Jeżeli masz zamiar przyspieszyć, zredukuj bieg tak, by uzyskać minimum 1800-2000 obr./min.
  • Podczas przyspieszania wciskaj pedał gazu miarowo i łagodnie, adekwatnie do przyspieszenia samochodu.
  • Zmieniaj biegi łagodnie, ale szybko i delikatnie włączaj sprzęgło.
  • Unikaj intensywnego hamowania silnikiem na niskich przełożeniach.
  • Podczas mocnego hamowania wciskaj sprzęgło.
  • Uruchamiaj silnik z wciśniętym pedałem sprzęgła.

Powyższe zalecenia niestety nie idą w parze z ecodrivingiem, zatem ich stosowanie przyczyni się do wyższego zużycia paliwa. To już kwestia indywidualna i wasz wybór czy będziecie oszczędzać 2-5 zł na 100 km dzięki obniżeniu spalania, czy też wybierzecie większą wytrzymałość dwumasy, kosztującej od 1000 do nierzadko nawet 4000 zł.

Warto jednak pamiętać, że bardzo istotna dla trwałości koła dwumasowego jest także odpowiednia kondycja silnika. Wszelkie niesprawności powodujące nierówną pracę na wolnych obrotach są bardzo szkodliwe dla tego elementu.

Szczególnie niebezpieczne jest wypadanie zapłonów i szarpanie podczas przyspieszania. Zużyty układ wtryskowy też szybko, choć pośrednio, niszczy dwumasę.

Warto dbać o poduszki mocujące zespół napędowy. Ich zużycie powoduje niekorzystne wibracje. Z uwagi na trwałość koła dwumasowego nie zaleca się tuningu silnika.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej