Jak szybkie jest naprawdę Porsche 911 GT3 RS 4.0?

W zeszłym roku odbył się test przyspieszania do 300 km/h i hamowania z tej prędkości przeprowadzony przez redakcję niemieckiego magazynu SportAuto. Porsche 911 GT3 RS 4.0 uzyskało w nim rewelacyjne wyniki. Czy jednak wszystko było jak należy?

Obraz
Olgierd Lachowski

Czas Nissana GT-R na Pętli Północnej to oszustwo! – grzmiało kilka lat temu Porsche, gdy japońskie coupé kręciło niewiarygodnie dobre czasy na Nordschleife.

Historia ta odbiła się dużym echem na forach i portalach motoryzacyjnych, jednak Porsche niczego nie udowodniło. No, udowodniło, że testowy kierowca Porsche w Nissanie z salonu, znający Nordschleife na pamięć, nie potrafi wykręcić czasu jakiegoś Japończyka. Czy Nissan oszukiwał? Trudno powiedzieć. Może trzeba byłoby zająć się analizą filmiku z przejazdu torem w Niemczech, by móc rozstrzygnąć wszelkie wątpliwości.

W zeszłym roku w Superteście 0-300-0 km/h Porsche wystawiło model 911 GT3 RS 4.0. Auto popisało się rewelacyjnie krótką drogą hamowania, która z 300 km/h wyniosła tylko niespełna 270 m. Wóz zanotował też doskonałe wyniki przyspieszenia do 100 km/h i 200 km/h oraz niewiarygodnie wysoką prędkość maksymalną. O co chodzi? Obejrzyjcie filmik poniżej.

GT3 RS 4.0 braking 332 to 0 km/h high speed braking test sport auto Porsche 911

Jak widać na nim auto osiąga 334 km/h przy aż 8700 obr./min. To ciekawe, bo odcięcie zapłonu w seryjnym GT3 4.0 jest przy 8500 obr./min. O ile na niskich biegach wskazówka wspina się bardzo szybko i teoretycznie mogłaby „z rozpędu” wejść na czerwone pole, o tyle na szóstym biegu porusza się ślamazarnie i nie ma mowy o tym, żeby bez „wiedzy” centralnej jednostki sterującej wbiła się na czerwoną linię. A może wskazania obrotomierza są błędne?

Spójrzmy na sprawę od strony prędkości maksymalnej. Dokładny pomiar dokonany przez Quattroruote wykazał, że 911 GT3 RS 4.0 swoją maksymalną prędkość 308 km/h osiąga przy 8250 obr./min. Przy tym na liczniku jest wyświetlane 310 km/h. Z kolei Autoblogger zmierzył 313 km/h (licznikowe) przy 8300 obr./min, co odpowiada rzeczywistym 310 km/h, a Autovisieblog – 322 km/h (licznikowe) przy 8400 obr./min, co jest w przybliżeniu równe 314 km/h.

Biorąc pod uwagę powyższe pomiary można policzyć, że rzeczywista prędkość wozu przy 8700 obr./min wynosi około 325 km/h, ale wtedy na liczniku powinno wyświetlać się 333-334 km/h, czyli dokładnie tyle, ile można zobaczyć na filmiku. Do czego zmierzam?

Zbyt duża rzeczywista prędkość maksymalna jest potwierdzeniem tego, że wskazania obrotomierza są prawidłowe, a to oznacza, że jedynym sensownym rozwiązaniem tej zagadki jest fakt zmiany oprogramowania silnika tak, by kręcił się on do wyższych obrotów. Czyli testowany egzemplarz nie odpowiadał temu dostępnemu w salonie.

Obraz

W takim razie pojawia się kwestia uczciwości wyników osiąganych na Nordschleife. Może Porsche nie są tak szybkie jak twierdzi fabryka? Może w obawie o to, że według Niemców oszukujący Nissan znowu będzie dużo szybszy od bolidów z Zuffenhausen, Porsche podkręciło też swoje wozy do testów? Może Porsche, jak Ferrari, też brzydko bawi się z dziennikarzami, podstawiając im maszyny, których nie da się kupić w salonie?

Mam nadzieję, że mylę się w swoich domysłach, bo nie chciałbym, by moja ulubiona firma dłubała w swoich samochodach, tylko po to, żeby osiągać czasy lepsze od Nissanów, czy innych wozów, bo działania marketingowe tego wymagają. Porsche jest wystarczająco dobre i bez tego.

Źródło: YT (wideo)

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej