Jak przerobić auto pięcioosobowe na siedmioosobowe?

Wiele samochodów pięcioosobowych występowało też fabrycznie w odmianach siedmioosobowych, co daje możliwość ich zmodyfikowania. Wbrew pozorom nie jest to takie trudne, ale pod warunkiem, że mamy odpowiedni egzemplarz.

Często dodatkowe 2 siedzenia okazują się bardzo przydatneCzęsto dodatkowe 2 siedzenia okazują się bardzo przydatne
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Vany, minivany, kombivany, SUV-y, a nawet tradycyjne kombi nierzadko sprzedaje się w wersjach pięcio- i siedmioosobowych. Zwykle trzeci rząd siedzeń wymaga dopłaty, zmniejsza pojemność bagażnika, zatem nie każdy klient decydował się na zakup takiej wersji.

Gdy auto trafia do kolejnych właścicieli, niektórzy z nich chcieliby mieć dodatkowe dwa fotele gdy powiększa im się rodzina. Można je dokupić na rynku wtórnym. Pochodzące z rozbiórki rozbitych aut lub sprowadzonych z Wielkiej Brytanii fotele zwykle nie są tak drogie, jak wymiana całego auta na siedmioosobowe. Niestety nie zawsze wystarczy kupić tylko fotele i je zamontować.

Większość samochodów występujących zarówno w wersji pięcio- jak i siedmiomiejscowej ma fabryczne mocowania dodatkowych foteli, ponieważ nie opłaca się ich eliminować na linii produkcyjnej. Są to zwykle technologiczne otwory, do których montuje się siedzenia.

Trzeba jednak pamiętać, że modyfikacja auta na siedmioosobowe wymaga również montażu dodatkowych pasów bezpieczeństwa, co może się wiązać z przeróbkami części tapicerki. Niestety nie każdy pamięta również o tym, że do trzeciego rzędu siedzeń trzeba się jeszcze dostać.

Warto pamiętać o tym, że drugi rząd siedzeń też musi być dostosowany do dodatkowych foteli, by auto było w pełni funkcjonalne
Warto pamiętać o tym, że drugi rząd siedzeń też musi być dostosowany do dodatkowych foteli, by auto było w pełni funkcjonalne © fot. Marcin Łobodziński

W samochodach siedmioosobowych, drugi rząd siedzeń (kanapa lub fotele) ma taką konstrukcję, która pozwala odsunąć lub odchylić przynajmniej jedno oparcie. Ma to na celu utworzenie dodatkowej przestrzeni dla osoby wsiadającej do bagażnika – w istocie tak właśnie jest.

Jednak wersje pięcioosobowe nie muszą mieć takiego systemu, dlatego czasami przy modyfikacji konieczna jest również wymiana drugiego rzędu, co w rezultacie może się nie opłacać. Niekiedy producenci stosowali zamiennie kanapę z trzema fotelami niezależnymi (np. Peugeot 307 SW).

Jak zalegalizować auto siedmioosobowe?

To łatwiejsze niż mogłoby się wydawać. Wystarczy odnaleźć warsztat, który ma uprawnienia do montażu dodatkowych akcesoriów nie będących częścią procesu produkcji. W rzeczywistości wystarczy kod PKD 45.20Z "Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli". Warsztat powinien dokonać montażu siedzeń i pasów, ale generalnie potrzebna jest nam faktura na wykonanie takiej usługi wraz z opisem zmian technicznych, dokonanych w pojeździe oraz wypis z CEIDG dla tego warsztatu.

Z tymi dokumentami należy się udać do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów celem przeprowadzenia badania technicznego. Diagnosta wydaje zaświadczenie o zgodności modyfikacji z warunkami technicznymi, opisanymi w "Rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia".

Ostatnim etapem jest wydział komunikacji, który musicie odwiedzić ze wszystkimi zebranymi do tej pory dokumentami oraz kartą pojazdu i dowodem rejestracyjnym. Tam dokonuje się stosowanego wpisu w karcie, ale dowód podlega wymianie.

Wybrane dla Ciebie

Nagrywanie policjantów: co warto wiedzieć, by uniknąć problemów
Nagrywanie policjantów: co warto wiedzieć, by uniknąć problemów
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam