Jak podłączyć akumulator? Kolejność odpinania i podpinania biegunów

Odłączając i podłączając akumulator z samochodu, warto przestrzegać właściwej kolejności. Brak ostrożności może się skończyć zwarciem, a nawet uszkodzeniem akumulatora.

Kolejność podłączania i odłączania klem akumulatora nie ma znaczenia, jeśli nie popełnimy żadnego błędy. Jest raczej zasadą bezpieczeństwa.Kolejność podłączania i odłączania klem akumulatora nie ma znaczenia, jeśli nie popełnimy żadnego błędy. Jest raczej zasadą bezpieczeństwa.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Maciej Gis

Przy odłączaniu akumulatora w pierwszej kolejności odłączamy klemę ujemną (minus - kolor czarny), a następnie klemę dodatnią (plus - kolor czerwony).

Taka kolejność jest istotna z punktu widzenia bezpieczeństwa instalacji i pojazdu, ponieważ masa pełni rolę przewodu powrotnego w obwodach elektrycznych. Gdyby pierwszy w kolejności został zdjęty przewód plusowy, a podczas odkręcania klemy ujemnej narzędzie zetknęłoby się z karoserią, to doszłoby do zwarcia akumulatora, jego uszkodzenia, a w najgorszym przypadku nawet jego wybuchu.

Podłączając akumulator, należy zacząć od podłączenia tzw. plusa, a w drugiej kolejności minusa.

Bez względu na to czy montujemy, czy wyjmujemy akumulator, należy zachować te same środki ostrożności. Odłączone klemy dobrze jest odseparować od akumulatora i karoserii jakimś gumowym elementem. W tej roli dobrze sprawdzi się np. rękawiczka warsztatowa.

Ważne mocowanie

Dokręcając klemy, warto robić to z wyczuciem – do pierwszego oporu śruby, tak by nie uszkodzić gwintu, ale jednocześnie na tyle mocno, by klema nie miała luzu na końcówce ogniwa. Równie dobrze co klemy musi być zamontowany sam akumulator. W przeciwnym wypadku duże wstrząsy powstające podczas jazdy mogą doprowadzić do urwania się płyt ogniw i wewnętrznego zwarcia.

W tym celu akumulator musi być przytwierdzony obejmą (stalową opaską) od góry lub przymocowany za podstawę obudowy. Podobnie, jak w przypadku klem, także dokręcając śruby uchwytów należy pamiętać o właściwym momencie siły – na tyle mocno, by akumulator pozostawał stabilny i na tyle delikatnie, by nie uszkodzić gwintu i obudowy baterii.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej