Jak nowa Škoda Octavia wypada na tle rywali?

W 2019 roku, Škoda Octavia zajmuje 1. miejsce wśród najczęściej kupowanych samochodów osobowych w Polsce, jednak konkurenci depczą jej po piętach – Toyota Corolla zajmuje drugą pozycję, zaś Opel Astra uplasował się na 5. miejscu. Bronią Czechów mają być innowacje w nowej generacji modelu.

Nowa Octavia ma szanse zachować fotel lidera pod względem najczęściej kupowanego auta w PolsceNowa Octavia ma szanse zachować fotel lidera pod względem najczęściej kupowanego auta w Polsce
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Filip Buliński

Na odpowiedź będziemy musieli na pewno poczekać, jednak patrząc na zmiany, jakie Škoda przygotowała w czwartej odsłonie Octavii, można mniemać, że będzie ona miała silne atrybuty, żeby przekonać potencjalnych klientów. Jak donosi serwis Samar, w 2018 roku sprzedano w Polsce aż 17 006 egzemplarzy 3. generacji czeskiego kompaktu, ale jej główny konkurent – Toyota Corolla zajęła 2. miejsce z liczbą 15 829 sprzedanych aut. Na piątym miejscu uplasował się Opel, który sprzedał 11 654 egzemplarzy Astry.

Na tylnej klapie, zamiast loga marki pojawił się 3-wymiarowy napis
Na tylnej klapie, zamiast loga marki pojawił się 3-wymiarowy napis © fot. mat. prasowe

Škoda Octavia na tle rywali

Nadwozie nowej Škody Octavii zmieniło się w znacznym stopniu. Nie będę się skupiał na zestawieniu wspomnianych aut pod względem stylistyki, bo w końcu o gustach się nie dyskutuje, ale moim zdaniem czeska nowość wypada pod tym względem najkorzystniej.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Choć rozstaw osi nie zmienił się (2686 mm), Octavia jest teraz dłuższa (4689 mm) i szersza (1829 mm). Nieco większym rozstawem osi może pochwalić się Corolla (2700 mm), natomiast Astra zamyka stawkę (2662 mm). Jeśli chodzi o wymiary nadwozia, Toyota w zależności od nadwozia (kombi albo sedan) mierzy kolejno 4650 i 4630 mm długości oraz 1790 i 1780 mm szerokości natomiast Astra Sports Tourer – 4702 mm długości i 1809 mm szerokości.

Bagażnik nowej Octavii kombi jest wyjątkowo pojemny - ma aż 640 litrów
Bagażnik nowej Octavii kombi jest wyjątkowo pojemny - ma aż 640 litrów © fot. mat. prasowe

Nowa Octavia zaskakuje swoim bardzo pojemnym bagażnikiem – liftback ma aż 600-litrowy kufer, natomiast w kombi mamy do dyspozycji 640 litrów. Gorzej w tej konkurencji wypadają rywale – kufer Corolli Sedan ma 471 litrów, Corolli TS kombi – 596 litrów, a Astry Sport Tourer – 540 litrów.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Nowa gama silnikowa Škody da potencjalnemu klientowi spory wybór – zaczynając od benzynowych TSI 1.0 R3 (110 KM), 1.5 R4 (150 KM), 2.0 (190 KM), przez diesle 2.0 TDI (115, 150, 190 KM), a na hybrydach kończąc. W ostatnim przypadku, będą to 2 rodzaje – tzw. miękkie hybrydy oraz hybrydy plug-in. Samochody z układem mild hybrid wyposażone są w instalację 48 V i zintegrowany moduł rozrusznika-alternatora, który będzie występował tylko w przypadku dobrania 7-biegowej przekładni DSG.

Co ciekawe, jeśli weźmiemy pod uwagę ustawę obniżającą o połowę akcyzę dla aut hybrydowych (w tym tzw. miękkich hybryd), która wchodzi w życie 1 stycznia przyszłego roku, może się okazać, że nowa Octavia z dwusprzęgłową skrzynią biegów (a więc z układem mild hybrid) będzie tańsza od jej odpowiednika z manualną przekładnią. Wszystko jednak zależy od ostatecznych cen wersji i przekładni.

Nowa Škoda Octavia doczeka się także hybrydy plug-in
Nowa Škoda Octavia doczeka się także hybrydy plug-in © fot. mat. prasowe

Nowością będą hybrydy ładowane z gniazdka. Škoda zakłada 2 wersje – 204- i 245-konną, oba bazujące na benzynowych 1.4. Nie da się ukryć, że jest to solidne działo wycelowane w Toyotę, która do tej pory bezkonkurencyjnie wypełniała segment elektryczno-spalinowych kompaktów. W swojej ofercie ma 2 hybrydy – 1.8/122 KM i 2.0/184 KM (nie występuje w sedanie). Oprócz tego w ofercie znajdziemy także silniki 1.2 Turbo/116 KM i 1.6/132 KM. Jeśli chodzi natomiast o Opla, w Astrze do wyboru są benzyniaki 1.2 (110, 130, 145 KM) oraz 1.4/145 KM, łączony wyłącznie z bezstopniowym CVT. Tu znajdziemy także diesle – 1,5-litrowa jednostka generuje 105 lub 122 KM.

Nowa Octavia wypada także bardzo korzystnie pod względem wyposażenia wnętrza. Nowością są m.in. fotele z opcją grzania, wentylacji i masażu, 3-strefowa klimatyzacja, aż 5 portów USB-C (innych nie ma i nie będzie), dwa 10-calowe ekrany – jeden jako zestaw wskaźników, drugi na konsoli centralnej, wyświetlacz HUD, matrycowe światła LED czy pojemnościowa kierownica.

Sterowanie klimatyzacją będzie odbywało się z poziomu ekranu na konsoli centralnej
Sterowanie klimatyzacją będzie odbywało się z poziomu ekranu na konsoli centralnej © fot. mat. prasowe

Konkurencja na tym tle nie wypada źle, choć niektórych pozycji brakuje w ich wyposażeniu. Ani w Corolli, ani w Astrze nie doświadczymy 3-strefowej klimatyzacji, oba auta mają też mniejsze ekrany dotykowe (8-calowe), a dodatkowo Toyota nie oferuje w Corolli foteli z opcją masażu czy wentylacji. We wszystkich 3 za to spotkamy m.in. wyświetlacze head-up oraz matrycowe reflektory LED.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Škoda Octavia określana była także jako uboższa siostra Volkswagena Golfa, jednak granice między tymi modelami zacierają się coraz bardziej. Golf, podobnie jak Octavia, oferowany będzie z układem miękkiej hybrydy lub jako hybryda plug-in, jednak to gama silnikowa czeskiego kompaktu oferuje mocniejsze silniki – Volkswagen zapowiedział w Golfie na razie silniki benzynowe 1.0 (90, 110 KM) i 1.5 (130, 150 KM) oraz diesla 2.0 (115, 150 KM).

Przewaga technologiczna Golfa została jednak jeszcze zachowana – multimedia w Volkswagenie będą mogły być obsługiwane gestami oraz głosem, a producent przewidział także aplikację na telefon, która informuje o stanie auta. Dodatkowo Golfa będzie można doposażyć w rożne opcje po zakupie, m.in. w adaptacyjny tempomat czy nawigację.

Nowa Octavia urosła aż o 22 mm wzdłuż (19 mm dla liftbacka) i 15 mm wszerz
Nowa Octavia urosła aż o 22 mm wzdłuż (19 mm dla liftbacka) i 15 mm wszerz © fot. mat. prasowe

Nowa Škoda Octavia bardzo spoważniała, ale w dużej mierze o jej sukcesie zadecyduje także cena, na którą z niecierpliwością czekamy.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów