Jak działa układ napędowy Ferrari FF? [wideo]

Ferrari chwali się, że wszystkie egzemplarze modelu FF, które planowano wyprodukować do końca tego roku, zostały już wyprzedane. Włosi są bardzo dumni ze swojego ostatniego auta. Na ich youtube'owym kanale pojawił się film wyjaśniający działanie układu napędowego zastosowanego w czteromiejscowym FF.

Obraz
Bartosz Pokrzywiński

Ferrari FF jest całkowitym eksperymentem włoskiego producenta, który musiał czymś zastąpić komfortowe 612 Scaglietti. FF posiada cztery miejsca siedzące oraz nadwozie typu shooting breake, czyli połączenie bagażnika kombi ze stylistyką auta coupe.

Jest to pierwsze Ferrari w historii, które posiada napęd na cztery koła nazwany 4RM. Włosi chwalą się, że to jeden z najbardziej zaawansowanych i jednocześnie najlżejszych systemów spośród wszystkich systemów montowanych w autach z napędem na obie osie dostępnych obecnie na rynku.

Mówiąc w telegraficznym skrócie, FF posiada 12-cylindrowy silnik umieszczony na wysokości przedniej osi, skrzynia biegów wywędrowała natomiast do tyłu. Dzięki temu masa rozkłada się w aucie w proporcjach 53% na tył oraz 47% na przód.

Standardowo, kiedy opony mają maksymalną przyczepność napęd przekazywany jest wyłącznie na tylną oś. Kiedy natomiast zaczyna brakować przyczepności, wówczas komputer wysyła moc również na przednie koła za pomocą modułu Power Transfer Unit. Moc pobierana jest bezpośrednio z wału korbowego z pominięciem skrzyni biegów. Następnie przechodzi ona przez dwa specjalne sprzęgła i trafia na przednie koła.

Skomplikowane? Może łatwiej będzie zrozumieć po obejrzeniu filmu od Ferrari.

FF -- Technological Innovations / FF - Innovazioni tecnologiche

Źródło: Carscoop

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.