Jak działa instalacja gazowa szóstej generacji?

Instalacje gazowe szóstej generacji opracowano specjalnie dla silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jest to nie tylko najlepszy sposób podawania LPG do silnika, ale także najprostszy.

Silnik benzynowy z instalacją gazowąSilnik benzynowy z instalacją gazową
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Najprostsza i najlepsza, a zarazem najdroższa instalacja gazowa? Wydaje się to dość dziwnym połączeniem, ale tak w rzeczywistości jest. Najprostsza, ponieważ w szóstej generacji wtrysku gazu wyeliminowano m. in. wtryskiwacze gazowe i reduktor, które w starszych typach instalacji były jednym ze źródeł potencjalnych problemów.

Najlepsza, ponieważ poza pompą gazu i własnym sterownikiem, wykorzystuje fabryczną instalację wtryskową samochodu. Najdroższa, ponieważ pompa gazu umieszczona w zbiorniku jest droga, a do tego zachodzi konieczność kosztownej modyfikacji wysokociśnieniowej pompy wtryskowej auta. Musi być ona tak zmodyfikowana, by podawała paliwo do wtryskiwaczy i pracowała skutecznie zarówno na gazie jak i na benzynie.

Schemat budowy i działania instalacji gazowej szóstej generacji firmy Prins
Schemat budowy i działania instalacji gazowej szóstej generacji firmy Prins © fot. mat. prasowe/Prins

W tym miejscu wiecie już właściwie wszystko, ale zacznijmy schematycznie od początku. W systemie gazowym szóstej generacji nie ma klasycznego reduktora i wtryskiwaczy gazowych. Jest natomiast pompa paliwa umieszczona w zbiorniku gazu (Gas Tank na schemacie). Jest ona kontrolowana przez sterownik instalacji gazowej.

Podaje gaz do modułu paliwa (FSU na schemacie), który odpowiada za wybór rodzaju paliwa (benzyna/gaz). Moduł wysyła gaz do oryginalnej, ale zmodyfikowanej na potrzeby nowego systemu wysokociśnieniowej pompy paliwa. W tym miejscu zachodzą już dokładnie takie same procesy jak w samochodzie zasilanym benzyną.

Sterowanie silnikiem jest w pełni kontrolowane przez oryginalny, benzynowy sterownik samochodu. Rola sterownika gazowego polega na przeliczaniu sygnałów generowanych przez oryginalne ECU w taki sposób, by dostosować czas otwarcia wtryskiwaczy oraz wydajność pompy wysokociśnieniowej do specyfiki innego paliwa. Nadmiar gazu powraca przez moduł powrotny (FRU na schemacie) do zbiornika.

Najdroższy element instalacji, czyli zmodyfikowana, oryginalna pompa wysokiego ciśnienia
Najdroższy element instalacji, czyli zmodyfikowana, oryginalna pompa wysokiego ciśnienia © fot. Marcin Łobodziński

W instalacjach gazowych szóstej generacji chodzi przede wszystkim o niezawodność i wygodę eksploatacji, zatem do systemu paliwowego włącza się dodatkową pompę benzynową, która zwiększa ciśnienie w układzie paliwowym w momencie przełączania paliwa z LPG na benzynę. Ma to na celu płynne i nieodczuwalne dla użytkownika przejście z jednego zasilania na drugie.

Zaletą takiego systemu zasilania jest utrzymanie fabrycznych osiągów, tj. mocy i momentu obrotowego, przy 15-proc. wzrośnie zużycia gazu w stosunku do benzyny. Samochód zasilany w ten sposób praktycznie nie potrzebuje benzyny, ponieważ nawet rozruch następuje na gazie. Kolejna zaleta to duży spadek emisji szkodliwych substancji.

Wadą natomiast jest cena instalacji kształtująca się na poziomie ok. 8000 zł. Zaletą w tej wadzie jest fakt, że cena instalacji nie zależy bezpośrednio od samochodu i pojemności silnika czy liczby cylindrów, ponieważ koszty instalacji są prawie stałe, niezależnie od rodzaju samochodu.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Zaoszczędzisz na paliwie. Wystarczy wybrać dobry bieg
Zaoszczędzisz na paliwie. Wystarczy wybrać dobry bieg
"Wilcze oczy" można spotkać przy drodze. Tłumaczymy, czym są
"Wilcze oczy" można spotkać przy drodze. Tłumaczymy, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km