Częsty błąd kierowców. Wyjaśniamy, jak długo ładować akumulator

Wielu kierowców popełnia błędy przy ładowaniu akumulatorów, co skutkuje ich szybszym zużyciem. Choć intuicyjnie ładowanie kończy się, gdy akumulator jest pełny, nie każdy wie, ile czasu do tego potrzeba i jak to sprawdzić.

akumulator ładowanie akumulatora samochódakumulator ładowanie akumulatora samochód
Źródło zdjęć: © Pixabay

Większość kierowców podejmuje próbę ładowania "na oko", co często prowadzi do niecałkowitego uzupełnienia energii. Niedoładowany akumulator traci sprawność i szybciej się wyczerpuje, co prowadzi do jego przedwczesnego zużycia.

Czas ładowania zależy od pojemności akumulatora i użytego prądu. Oznacza to, że w każdym z przypadków będzie różny. Przy manualnym ładowaniu trudno więc przewidzieć, jak długo powinien trwać proces. Urządzeniami, które rozwiązują ten problem, są prostowniki i ładowarki automatyczne, które dostosowują się do stanu naładowania akumulatora i w razie potrzeby same się wyłączają.

A co w sytuacji, gdy nie dysponujemy takim urządzeniem? Wówczas z pomocą przychodzi aerometr lub miernik napięcia. Ten pierwszy pozwala sprawdzić gęstość elektrolitu. Uznaje się, że akumulator jest naładowany, gdy ta wynosi ok. 1,28 g/cm3 w temperaturze 20-25°C.

Korzystanie z aerometru nie jest jednak najwygodniejszą opcją. Miernik wydaje się więc bardziej sensowny. Wystarczy sprawdzić napięcie na biegunach. Jeśli wynosi ono 12,8-12,9 V, akumulator można uznać za naładowany.

Jakim napięciem ładować akumulator?

  • Akumulatory AGM - używaj tylko ładowarek elektronicznych, maksymalne napięcie ładowania 14,9 V;
  • Akumulatory żelowe - konieczne jest zastosowanie ładowarek elektronicznych, maksimum 14,4 V;
  • Akumulatory z elektrolitem płynnym - zarówno prostownik, jak i ładowarka są odpowiednie, maksimum 16,25 V.

Pamiętajmy, że czas ładowania zależny jest od wielu czynników, w tym przede wszystkim pojemności akumulatora i zastosowanego prądu ładowania. Automatyczne ładowarki i prostowniki samodzielnie regulują parametry, co redukuje ryzyko błędu.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach