International Engine of the Year 2015 - przedstawiamy listę najlepszych silników roku

Tytuł silnika roku przyznawany jest co roku od 1999. Od trzech lat nieprzerwanie zwyciężał Ford ze swoim litrowym EcoBoostem. Rządy koncernu z niebieskim owalem przerwało BMW.

Obraz
Mariusz Zmysłowski

Chociaż w latach 2012-2014 królował Ford ze swoim małym 3-cylindrowcem, to najbardziej utytułowanym producentem w kategorii głównej jest właśnie BMW. Do tej pory niemiecki producent zwyciężał z silnikami: 3,2 l (2001), 4,4 Valvetronic (2002), 5,0 V10 (2005, 2006) oraz 3,0 Twin Turbo (2007, 2008). Do tej listy w tym roku jury dopisało 1,5-litrowy, 3-cylindrowy silnik z BMW i8.

Jury składa się z 65 osób z różnych stron świata. Każdy z sędziów ma do rozdania 25 punktów w każdej kategorii, z czego maksymalnie na jeden pojazd może przeznaczyć 15 z nich. By silnik zakwalifikował się do plebiscytu, musi być dostępny w samochodzie sprzedawanym w więcej niż jednym kraju w czerwcu 2015.

Wyniki plebiscytu na silnik roku 2015 - klasyfikacja generalna:

  1. Audi: 2,5 l R5 turbo, 340-367 KM (81 punktów)
  1. McLaren: 3,8 l V8 twin turbo, 625-675 KM (93 punkty)
  1. BMW M: 3,0 l R6 twin turbo, 431 KM (133 punkty)
  1. Tesla: silnik elektryczny, 380-700 KM (157 punktów)
  1. Mercedes-AMG: 2,0 l R4 turbo, 360 KM (177 punktów)
  1. Ferrari: 4,5 l V8, 570-605 KM (221 KM)
  1. PSA: 1,2 l R3 turbo, 110-130 KM (222 KM)
  1. Ford: 1,0 l R3 turbo, 100-140 KM (267 KM)
  1. BMW: 1,5 l R3 hybrydowo połączony z jednostką elektryczną (274 punkty)

Jak widać Ford był bardzo blisko szczytu. Litrowemu EcoBoostowi zabrakło mniej niż 10 punktów, by dogonić tegorocznego lidera - hybrydowy napęd z BMW i8.

W kategorii do 1 litra pojemności skokowej zwyciężył 3-cylindrowy EcoBoost Forda, zdobywając 444 punkty i tym samym miażdżąc konkurencję. Litrowiec od General Motors, który zajął drugie miejsce zdobył jedynie 176 punktów.

W kategorii od 1 do 1,4 l pierwsze miejsce zajął motor PSA o pojemności 1,2 l. Znajdziemy go między innymi pod maską Peugeota 208, 308 czy DS 3.

Wśród silników o pojemnościach od 1,4 do 1,8 l naturalnie wygrała jednostka, która zajęła pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej. Co ciekawe, 1,5-litrowy silnik BMW nie zdobył aż takiej przewagi w swojej kategorii, jak 1,0 EcoBoost Forda. Motor niemieckiego producenta uzbierał 262 punkty.

Kategoria 1,8-2,0 l została zdominowana przez Niemców. Wśród 6 wymienionych na liście jednostek tylko zajmująca 4-miejsce pochodząca od Volvo nie wywodzi się z koncernu zza naszej zachodniej granicy. Pierwsze miejsce przypadło tu 2-litrowemu silnikowi Mercedes-AMG pracującemu pod maską między innymi A45 AMG. Zdobył on 298 punktów.

W przedziale od 2 do 2,5 l jury najlepiej oceniło 2,5-litrowy motor Audi. 5-cylindrowiec zdobył 347 punktów. Znajdziemy go pod maską modeli RS3 i RS Q3.

Kategoria zawierająca motory o pojemnościach od 2,5 do 3 l przyniosła wygraną 3-litrowego silnika BMW. Jednostka pracująca pod maskami M3 i M4 otrzymała 246 punktów.

Wchodząc do przedziału od 3 do 4 litrów wkraczamy na tereny zarezerwowane wyłącznie dla samochodów egzotycznych. Stawka obejmuje więc takie samochody jak Bentley Continental GT, Porsche 911 Turbo czy Mercedesa-AMG GT. Zwyciężył jednak silnik McLarena. 3,8-litrowe V8 z twin turbo zdobyło 258 punktów.

Największym silnikiem w plebiscycie był 6,2-litrowy motor V8 pracujący pod maskami modeli z rodziny Hellcat Dodge'a. Niestety, pojemność to nie wszystko. Silnik ten zajął ostatnie miejsce w kategorii od 4 litrów wzwyż. Pierwszą lokatę zdobyło 4,5-litrowe V8 Ferrari. Uzbierało ono 295 punktów.

Jury przyznawało także nagrody w trzech dodatkowych kategoriach. Zielonym silnikiem roku został elektryczny napęd Tesli, co ciekawe, wyprzedzając ten z BMW i8. To dziwne, że silnik roku nie wygrał w tak istotnej kategorii.

Dodatkowa klasa jest stworzona także dla nowych jednostek. W tej kategorii zwyciężyła hybryda z BMW i8 zdobywając 339 punktów. Drugie miejsce przypadło silnikowi Mercedesa-AMG o pojemności 4 l. Trzecią pozycję zajął równie egzotyczny motor o pojemności 3,9 l z Ferrari. Co ciekawe, zaraz za tymi agregatami uplasował się 2-litrowy silnik Volvo, pracujący między innymi pod maską nowego XC90.

Najbardziej emocjonująca kategoria poza główną to naturalnie Performance Engine of the Year. Wśród jednostek sportowych jury najlepiej oceniło 4,5-litrowe V8 Ferrari. Zdobyło ono 236 punktów.

Ostatnim rokiem, w którym zwyciężył silnik większy niż 2 l był 2008. Wtedy na tronie zasiadł 3-litrowiec twin turbo z BMW. Od tamtej pory królują małe silniki. Czy w dobie downsizingu jest jeszcze szansa, by zwyciężył duży, mocny motor?

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił