Indie mają dość. Nowy system oceny aut ma zmniejszyć liczbę śmiertelnych wypadków

Indie szukają sposobu na poradzenie sobie z ogromną liczbą śmiertelnych wypadków na drogach. Nowo obraną drogą jest wprowadzenie systemu oceny bezpieczeństwa aut, co w naszym regionie jest już standardem.

NEW DELHI, INDIA  APRIL 1: Massive traffic jam seen as workers conduct repair work over Chirag Delhi flyover after half of its one lane from IIT towards Kalkaji gets closed for the movement of general traffic, on April 1, 2023 in New Delhi, India. (Photo by Sanjeev Verma/Hindustan Times via Getty Images)W 2022 r. na indyjskich drogach zginęło 150 tys. osób
Źródło zdjęć: © GETTY | Hindustan Times
Kamil Niewiński

Testy bezpieczeństwa samochodów stały się czymś powszednim i praktycznie każdy model wchodzący obecnie na rynek musi się z nimi zmierzyć. Maksymalna ocena jest zresztą bardzo często wykorzystywana w celach marketingowych. Mimo to takie programy wcale nie są globalnym standardem.

Na brak zorganizowanego systemu mogły narzekać Indie, które usilnie walczą o poprawę bezpieczeństwa na swoich drogach. W samym 2022 r. w wypadkach samochodowych zginęło aż 150 tys. osób, co jest liczbą wręcz zatrważającą. Mówimy również o trzecim największym rynku motoryzacyjnym na świecie. Aż dziw bierze, że testy bezpieczeństwa aut nie były tam standardem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Pęczniejąca ziemia. To nagranie z Indii pobija Internet

To jednak ulegnie w końcu zmianie. 1 października 2023 r. w Indiach oficjalnie zacznie działać Bharat NCAP - nowy program, który ma klasyfikować bezpieczeństwo samochodów wypuszczany na indyjski rynek tak, jak ma to miejsce chociażby w Europie. Ocena, tak samo, jak chociażby w Euro NCAP, będzie więc wyrażona gwiazdkami - od 1 do 5.

Jak podaje portal "The Hindu", udział w programie jest teoretycznie dobrowolny, lecz wyjątków zmuszających do przeprowadzenia próby zderzeniowej jest sporo. Testu nie unikną modele, których minimalna sprzedaż wynosi 30 tys. egzemplarzy, a Ministerstwo Transportu Drogowego i Autostrad może wyznaczyć wybrany model na podstawie opinii rynkowych czy z uwagi na bezpieczeństwo publiczne.

Same testy będą wyglądać dość podobnie do tych przeprowadzanych m.in. przez Euro NCAP. Auta zmierzą się chociażby ze zderzeniem czołowym z prędkością 64 km/h, zderzeniem bocznym z prędkością 50 km/h czy zderzeniem bocznym ze słupem z prędkością 29 km/h. Egzemplarze będą wybierane w sposób losowy w zakładach produkcyjnych lub w punktach dealerskich spośród sztuk z bazowym wyposażeniem.

Najwięksi producenci nie mają zamiaru uchylać się od nowych obowiązków. Dla przykładu Maruti Suzuki, najczęściej wybierana przez Hindusów marka samochodów, wydaje się być bardzo zadowolone z nowego systemu i samo zaoferowało już swoje trzy modele do testów.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach