Indeks prędkości opony - tak istotny, a często pomijany

Przy zakupie opon należy zwrócić uwagę na szereg parametrów, a jednym z często pomijanych jest indeks prędkości. Oznacza on bezpieczną prędkość, z jaką możemy się na takim ogumieniu poruszać.

Indeks prędkości - symbol, na który rzadko zwraca się uwagę.Indeks prędkości - symbol, na który rzadko zwraca się uwagę.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Maciej Gis

Wybierając opony, przeważnie sugerujemy się rozmiarem i rzeźbą bieżnika. Wbrew pozorom jest więcej parametrów, jakie trzeba brać pod uwagę. Indeks prędkości jest szczególnie istotny, kiedy preferujemy dynamiczny styl jazdy.

Czym jest indeks prędkości?

Indeks prędkości określa maksymalną, dopuszczalną prędkość, z jaką pojazd może się poruszać na danej oponie. Wartość indeksu wyrażona jest w kilometrach na godzinę. Jest ona określana przez producenta w drodze testów laboratoryjnych, podczas których imituje się pracę i zużycie w warunkach drogowych. Rozpędzając oponę do określonej prędkości, mierzy się jednocześnie jej wytrzymałość, która uznawana jest za indeks prędkości danego typu ogumienia.

Co oznacza indeks prędkości?

Symbol indeksu prędkości znajduje się na boku opony i jest ostatnią, po szerokości, profilu, rozmiarze i indeksie nośności, wartością w tym ciągu znaków. Indeks wyrażony jest zapisem literowym, np. "W". W samochodach osobowych przeważnie spotkamy litery od Q do U.

  • Q – 160 km/h
  • R – 170 km/h
  • S – 180 km/h
  • T – 190 km/h
  • U – 200 km/h
  • H – 210 km/h
  • V (VB) – 240 km/h
  • ZR – powyżej 240 km/h
  • W – 270 km/h
  • Y – 300 km/h

Indeks prędkości zapisywany jest zawsze po indeksie nośności, ponieważ są one od siebie zależne. Dlatego pełny opis na oponie składa się z dwóch cyfr i litery, np. 91T, co oznacza, że obciążenie na tej oponie nie może przekraczać 615 kg powyżej prędkości 190 km/h.

Należy również pamiętać, że jeśli przeciążymy auto, to opona może się poddać konstrukcyjnie już przy znacznie mniejszej prędkości. Producenci ogumienia stosują zestandaryzowane symbole indeksu.

Którą oponę wybrać?

Opony powinno się wybierać przez pryzmat typu pojazdu, ceny i stylu jazdy. Pamiętajmy jednak, że opony muszą być dostosowane do konkretnego samochodu, ponieważ mają bezpośredni wpływ na charakterystykę prowadzenia i zachowania na drodze. Istotne jest również, że przepisy zabraniają stosowania opon o różnych indeksach na tej samej osi. Rzadko się o tym mówi.

Informacje o optymalnym ogumieniu znajdują się w instrukcji obsługi auta, na tabliczce znamionowej, ale praktycznym źródłem wiedzy są internetowe sklepy oponiarskie, które dobierają właściwe ogumienie do auta.

Kiedy auto jest naprawdę szybkie i służy do jazdy po torze, to wybór opony nigdy nie powinien się sprowadzać tylko do rozmiaru.
Kiedy auto jest naprawdę szybkie i służy do jazdy po torze, to wybór opony nigdy nie powinien się sprowadzać tylko do rozmiaru. © fot. mat. prasowe

Połączenie indeksów nośności i prędkości jest szczególnie istotne w autach supersportowych i tu wybór ogumienia pod tym względem nie może być przypadkowy. Chodzi o to, że przy wysokiej prędkości jedno auto może się "unosić", a inne będzie dociskane spojlerami z siłą kilkudziesięciu kilogramów. Nawet jeśli będą ważyły tyle samo, to przy 200 km/h w jednym opony będą obciążane znacznie mniej niż w innym.

Nie lekceważ indeksu prędkości

Część kierowców podchodzi do indeksu prędkości po macoszemu. Takie podejście może mieć groźne konsekwencje – w praktyce oznacza to szybsze zużycie, odkształcania, gorszą przyczepność, dłuższą drogę hamowania, a nawet pęknięcie opony w obciążonym pojeździe.

Właściwy indeks prędkości opony to przede wszystkim bezpieczeństwo na drodze, bo na takich oponach auto prowadzi się przewidywalnie. Jeśli zaś wybierzemy ogumienie z wyższym indeksem, niż sugeruje producent, to co najwyżej ograniczymy komfort jazdy – takie produkty mają wzmocnioną konstrukcję (czasem twardszą mieszankę gumy), przez co są mniej podatne na odkształcenia.

Wysoki dla aut o dużej mocy

Prawidłowością jest zatem fakt, że producenci pojazdów o dużej mocy zalecają opony z wysokim indeksem prędkości, np. V i większym. Nie wynika to tylko z tego, że taki pojazd może bezpiecznie poruszać się z prędkością ponad 200 km/h, ale z tego, że duża moc silnika oddziałuje na opony podczas dynamicznego ruszania i hamowania, czy też skręcania.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy