Ile za litr? Mówimy jak jest podczas konferencji #Rzetelnieopaliwach

Utrzymujące się wysokie ceny ropy naftowej, na co wpływ mają m.in. napięcia w relacjach rosyjsko-ukraińskich czy braki w podaży, to droższe tankowanie. Choć na polskich stacjach jest dziś dużo taniej niż w Niemczech, Czechach czy na Słowacji, to przyszłość rodzimego rynku paliw pozostaje zagadką. Spróbują ją rozwiązać eksperci podczas konferencji #Rzetelnieopaliwach.

Po tańszą benzynę przyjeżdżają do Polski Niemcy, Czesi i Słowacy. Tuż po obniżce VAT-u napełnienie 50-litrowego baku na stacji w Słubicach (województwo lubuskie) kosztowało około 25 euro mniej niż w Niemczech.Po tańszą benzynę przyjeżdżają do Polski Niemcy, Czesi i Słowacy. Tuż po obniżce VAT-u napełnienie 50-litrowego baku na stacji w Słubicach (województwo lubuskie) kosztowało około 25 euro mniej niż w Niemczech.
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Fovito
Monika Rosmanowska

Wprowadzenie przez rząd tzw. Tarczy Antyinflacyjnej 2.0, a więc zmniejszenie akcyzy i opłaty paliwowej, zwolnienie z podatku od sprzedaży detalicznej i opłaty emisyjnej oraz obniżenie podatku VAT z 23 do 8 proc., zredukowało ceny paliw aż o 50-60 groszy na litrze (stan na 1 lutego).

W ostatnich dniach, głównie ze względu na napięcia za naszą wschodnią granicą, a także niewystarczającą podaż ropy, co wiąże się z wychodzeniem światowej gospodarki z recesji, oraz słabego złotego, średnie ogólnopolskie ceny benzyny 95-oktanowej i diesla wzrosły o kilka groszy. Dziś – jak podaje e-patrol.pl – wynoszą już 5,26 (Pb95) i 5,31 zł/l (ON). Wciąż na tyle mało, by zaczęła kwitnąć turystyka paliwowa.

Kolejki na stacjach paliw

Po tańszą benzynę przyjeżdżają do Polski Niemcy, Czesi i Słowacy. Tuż po obniżce VAT-u napełnienie 50-litrowego baku na stacji w Słubicach (województwo lubuskie) kosztowało około 25 euro mniej niż w Niemczech. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku naszej południowej granicy.

Słowacy przy zatankowaniu 50-litrowego zbiornika oszczędzają nawet 18 euro. Polskie stacje szturmują również Czesi, u których litr benzyny Pb95 kosztuje około 36 koron (6,75 zł).

Jak długo na polskich stacjach utrzymają się kolejki do dystrybutorów? Wszystko zależy od tego, jak obniżka podatku VAT, a co za tym idzie cen paliw, przełoży się na koszty w szeroko rozumianej gospodarce.

Olej napędowy i benzyna są wykorzystywane m.in. w transporcie. Po polskich drogach – według szacunków GUS – jeździ około 3,5 mln samochodów ciężarowych, 1,8 mln ciągników rolniczych, 0,5 mln ciągników samochodowych, w tym przede wszystkim tzw. TIR-y, i ponad 120 tys. autobusów.

Do tego trzeba doliczyć około 25 mln samochodów osobowych, z czego połowa jest napędzana benzyną, ponad 8 mln olejem napędowym, a blisko 3,4 mln – LPG.

Jak podaje Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego, zużycie paliw po trzech kwartałach 2021 roku wzrosło w Polsce o 6 proc. i wyniosło 24,6 mln metrów sześciennych, z czego 9 mln (37 proc.) importowaliśmy, głównie z Rosji (krajowe wydobycie nie pokrywa zapotrzebowania na paliwa).

Wszelkie zmiany cen na rynku paliw przekładają się na to, co dzieje się w gospodarce, a szczególnie w rolnictwie i przetwórstwie przemysłowym. Co ważne, ostatnie obniżki podatków nie muszą prowadzić do spadku cen w gospodarce, a co za tym idzie zmniejszenia inflacji (zmiennych jest dużo więcej).

Za kilka miesięcy (nowy VAT obowiązuje do 31 lipca) rząd stanie więc przed decyzją, czy przedłużyć obowiązywanie niższych stawek, czy walczyć z inflacją w inny sposób.

Ceny paliw. Powiedzą jak jest

Na ceny paliw wpływają przede wszystkim ceny ropy naftowej, które potrafią się zmieniać bardzo dynamicznie. Co więcej, Polska, której konsumpcja ropy – jak podaje BP – stanowi zaledwie 0,7 proc. światowej, nie ma dobrej pozycji negocjacyjnej w rozmowach z OPEC (Organizacją Krajów Eksportujących Ropę Naftową). Słaby złoty również nie pomaga.

Ważną zmienną są podatki i opłaty, które stanowią aż 53-56 proc. ceny paliw. Największy udział ma akcyza (w przypadku benzyny odpowiada aż za 32 proc. ceny, przy dieslu mówimy o 25 proc.).

W Polsce akcyza została obniżona do wyznaczonego przez UE minimum. Kolejne składowe to: opłata paliwowa, emisyjna, VAT i podatek od sprzedaży detalicznej. Ponad 19,5 mld złotych to suma rocznych podatków i opłat płaconych tylko przez PKN Orlen i Grupę Lotos.

Nie bez znaczenia dla cen jest ekologia. Komisja Europejska zakłada, że już za 13 lat na terenie UE nie będą rejestrowane nowe samochody spalinowe. Zgodnie z wytycznymi producenci paliw inwestują w kosztowne rozwiązania, które przybliżą ich do niskoemisyjności. Do 2030 roku sama tylko Grupa ORLEN przeznaczy na zrównoważony rozwój i obniżanie emisji dwutlenku węgla 47 mld zł.

O przyczynach wzrostu cen paliw i energii oraz o sytuacji na rynku w Europie Środowej i Wschodniej będą rozmawiać uczestnicy konferencji #Rzetelnieopaliwach – Ceny paliw. Mówimy jak jest.

Podczas wydarzenia eksperci zaprezentują raport Związku Przedsiębiorców i Pracodawców na temat przyczyn inflacji i sposobów jej obniżenia, a także porozmawiają o przyszłości rynku paliw w Polsce.

Dystrybutor paliwa
Dystrybutor paliwa © unsplash.com

Konferencja rozpocznie się 23 lutego o godz. 10.15 w hotelu Sheraton Grand w Warszawie.

Płatna współpraca z Związkiem Przedsiębiorców i Pracodawców
Źródło artykułu: money.pl

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów