Ile przejadę na jednym komplecie opon? Odpowiedź nie jest jednoznaczna

Przy kupnie nowego kompletu opon bierzemy pod uwagę masę różnych czynników – indeks prędkości, efektywność energetyczną, opory toczenia czy inne informacje. Nie sposób jednak określić ile dana opona przejedzie, zanim zostanie uznana w świetle prawa za zużytą. Ta kwestia zależy od wielu zmiennych.

Zimowe opony ścierają się szybciej z racji innego składu gumowej mieszankiZimowe opony ścierają się szybciej z racji innego składu gumowej mieszanki
Źródło zdjęć: © Michal Fludra/NurPhoto via Getty Images
Mateusz Lubczański

Ilu kierowców, tyle opinii nt. zużywalności opon. Niektórzy z nich stwierdzają, że ich gumy spokojnie "wytrzymują ponad 40, a nawet 60 tys. km". Akademie bezpiecznej jazdy są bardziej zachowawcze i mówią o przebiegach pokroju 45 tys. km na komplet. Z kolei DEKRA, prowadząca próby określające trwałość ogumienia na dystansie 10 tys. km potwierdza, że wymiana kompletu opon powinna mieć miejsce przy 25 – 35 tys. km.

Wiek i ścieranie

Polskie prawo stwierdza, że opony nadają się do użytku, jeśli głębokość ich bieżnika jest nie mniejsza niż 1,6 mm. To dość niski limit, zwłaszcza, że sami producenci mówią o wymianie przy głębokości ok. 4 mm. Ma to zabezpieczyć auto przed wpadnięciem w poślizg, np. podczas jazdy w deszczu, gdy opony już nie radzą sobie z odprowadzaniem wody.

Warto też pamiętać, że nadmierne zużycie opony wynika nie tylko z zastosowanej mieszanki (zimowe ogumienie ściera się szybciej), ale ustawień zawieszenia i ciśnienia powietrza. Nieodpowiednie wartości sprawią, że zetrze się tylko część opony, przez co może być ona niezdatna do dalszego użytku.

W przepisach nie ujęto jednak wieku opony. Nie zabrania się więc poruszania się samochodem, który ma założone stare opony, choć nie ma co ukrywać, że jest to skrajnie nieodpowiedzialne. Ogumienie zużywa się nawet podczas długiego postoju, kiedy ulega odkształceniom. Z wiekiem guma twardnieje i przestaje spełniać swoje zadania – tym szybciej im gorsze są to warunki.

Właściwe przechowywanie opon

Opony sezonowe spędzają przeciętnie pół roku poza autem. Warto zadbać, by w tym czasie były one właściwie przechowywane. Przede wszystkim mowa o porządnym ich umyciu i wysuszeniu. Zapakowanie mokrych gum do nieprzepuszczającej powietrza folii uniemożliwia wyparowaniu wilgoci, tworząc nieprzyjazną atmosferę, która wpływa na mikrouszkodzenia, a nawet zniszczenie stalowego opasania opony!

Inny element, który wpływa na uszkodzenia opony, to promieniowanie UV. Przechowywanie ogumienia na świeżym powietrzu, przy dużym nasłonecznieniu, nie jest najlepszym pomysłem. Optymalne warunki to pomieszczenie ze stałą temperaturą, bez znacznych źródeł ciepła, z dala od rozpuszczalników czy urządzeń generujących ozon (on również jest szkodliwy dla ogumienia). O ile w przypadku opon na alufelgach zaleca się ułożenie jednej na drugą, tak bez felg, opony można ustawić pionowo.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy