Szkodliwe nawyki kierowców. Pozbądź się ich, a zaoszczędzisz sporo pieniędzy

Każdy chciałby, żeby jego samochód palił jak najmniej, ale moje własne obserwacje pozwalają stwierdzić, że mało kto chce cokolwiek w tym kierunku zrobić. A przecież za niskim spalaniem idzie także niższa emisja CO2. Postanowiłem więc wykonać parę obliczeń.

Opel Astra z silnikiem 1.4 140 KMOpel Astra z silnikiem 1.4 140 KM
Źródło zdjęć: © fot. Rafał Warecki
Filip Buliński

Mówiąc o ekojeździe, większość osób myśli tylko o mniejszym zużyciu paliwa, a więc własnych korzyściach. A przecież spalając mniej, emitujemy także mniejszą ilość szkodliwych substancji, w tym CO2, do atmosfery. W końcu jedno i drugie jest ze sobą ściśle powiązane i wprost proporcjonalne. Zacznijmy jednak od tego, czego powinniśmy unikać, żeby obniżyć spalanie.

Wyłączanie silnika podczas dłuższego postoju

Nowoczesne auta wyposażone są w systemy start-stop, z których kierowcy mogą korzystać. Poza tym — według prawa — samochód na postoju nie może mieć odpalonego silnika przez dłużej niż minutę (inaczej grozi nam co najmniej 100-złotowy mandat).

Według badań opłaca się gasić jednostkę, jeśli postój trwa dłużej niż 20 sekund w przypadku starszych aut i 10 sekund w przypadku nowszych. Dzięki temu możemy obniżyć zużycie paliwa o 5 proc. Oczywiście wymierne korzyści nie pojawią się przy jednorazowym zachowaniu — tu zadziała efekt skali.

Nie woź ze sobą zbędnych rzeczy

Im większy samochód, tym większa pokusa, by nie zabierać z niego niektórych rzeczy. Być może przydadzą się za dzień lub... tydzień. Tymczasem wyrzucając z auta 20 kg ładunku, możemy zaoszczędzić nawet 0,2 l/100 km, jeśli dużo jeździmy po mieście. Im mniejszy i lżejszy samochód, tym ciążąca masa może mieć większy wpływ na zużycie.

Dbaj o odpowiednie ciśnienie w oponach

Interesowanie się ciśnieniem w oponach tylko dwa razy do roku, od zmiany do zmiany ogumienia, to duży błąd. Powinniśmy je kontrolować regularnie. Zbyt niskie ciśnienie powoduje, że rosną opory toczenia, a wraz z nimi — spalanie. Gdy ciśnienie jest o 0,5 bara za niskie, spalanie może wzrosnąć nawet o 5 proc.

Nie pogarszaj aerodynamiki

Bagażnik dachowy został po wakacjach i nie chciało ci się go zdjąć? A może lubisz jeździć z otwartymi oknami? Ok, ale licz się z tym, że zapłacisz więcej przy dystrybutorze. A im wyższa prędkość, tym większe straty. Zużycie paliwa może wzrosnąć nawet o 20 proc.

Sam wiele lat temu postanowiłem założyć relingi bagażnika dachowego z epoki do youngtimera, bo ładniej wyglądał. Różnice przy tankowaniu zobaczyłem praktycznie od razu, więc ostatecznie postawiłem oszczędności ponad wygląd.

Dbaj o samochód

Kolejną rzeczą, którą łatwo poprawić, jest zwykłe dbanie o swój samochód i jego regularne serwisowanie. Jazda na zanieczyszczonych filtrach, z niesprawnymi świecami czy na starym oleju może zwiększyć zużycie paliwa o 10 proc. Choć te elementy mogą także doprowadzić do znacznie większych wydatków — już nie przy dystrybutorze, a w warsztacie.

Czas jednak tę teorię zastosować na konkretnym przykładzie

Jako przykład wziąłem jeden z najpopularniejszych kompaktów w Polsce. Ale nie nowych, a używanych. Według AAA Auto jest nim Opel Astra, który jest najczęściej wystawianym na sprzedaż samochodem w Polsce.

Postanowiłem przyjrzeć się generacji, która stanowi najliczniejszą grupę na portalach ogłoszeniowych — czyli J (produkowana w latach 2009-2019). Wybrałem też popularny silnik — benzynowe 1.4 o mocy 140 KM. Z jednej strony to jednostka ze środka stawki, z drugiej — to właśnie w nią wyposażona jest znaczna część samochodów sprzedawanych na portalach ogłoszeniowych.

Zgodnie z danymi katalogowymi samochód zużywał średnio 5,9 l/100 km i emitował przy tym 138 g CO2 na kilometr. Oczywiście wtedy o cyklu WLTP nikt jeszcze nie słyszał, dlatego podawane zużycie paliwa odstawało od tego, które użytkownicy osiągają w rzeczywistości. A jakie ono jest?

Według raportów spalania zgłaszanych przez kierowców na AutoCentrum.pl średnie zużycie paliwa w tym aucie wynosi 7,7 l/100 km. Pamiętajmy, że mówimy tu o średnim zużyciu. Jeśli macie taki samochód i pali wam 6,5 l/100 km — gratulacje. Jeśli pali wam ponad 9 l/100 km — może warto zacząć stosować niektóre z powyższych porad.

Tak jak wcześniej napisałem, emisja CO2 jest wprost proporcjonalna do zużycia paliwa. Oznacza to, że przy spalaniu 7,7 l/100 km emisja będzie wynosić 180 g/km CO2. Poniżej znajdziecie tabelkę, o ile spadłoby spalanie i emisja, jeśli kierowca przestałby popełniać wcześniej wymienione błędy.

Wpływ błędów kierowców na zużycie paliwa i emisję CO2
CzynnośćWpływ na spalanieZaoszczędzone paliwoZaoszczędzona emisja CO2Oszczędności na 100 km
Wyłączanie silnika5 proc.0,4 l/100 km9 g/km2,57 zł
Wyrzucenie zbędnego balastu0,2 l/100 km0,2 l/100 km5 g/km1,29 zł
Odpowiednie ciśnienie opon5 proc.0,4 l/100 km9 g/km2,57 zł
Aerodynamika20 proc.1,5 l/100 km36 g/km9,65 zł
Świeże części10 proc.0,8 l/100 km18 g/km5,14 zł

Obliczmy na koniec, jakiego rzędu oszczędności pieniężne i emisyjne moglibyśmy poczynić w skali roku. Przeciętny Polak pokonuje rocznie ok. 9 tys. km samochodem.

Możliwe roczne oszczędności
Zużycie paliwaCałkowite roczne zużycie paliwaOszczędności w złEmisja CO2Emisja całkowita roczna CO2Zaoszczędzone CO2
7,7 l/100 km693 l-180 g1620 kg-
7,5 l/100 km675 l115,74 zł175 g1575 kg45 kg
7,3 l/100 km657 l231,48 zł171 g1539 kg81 kg
6,9 l/100 km621 l462,96 zł162 g1458 kg162 kg
6,2 l/100 km558 l868,05 zł144 g1296 kg327 kg

Jak widać, oszczędności — zarówno dla portfela, jak i środowiska — są spore. Pamiętajmy, że mówimy tu tylko o oszczędnościach na jednym samochodzie podczas jednego roku jazdy. A w Polsce — według Centralnej Bazy Pojazdów — aktywnych jest 21 mln samochodów.

Wpływu na obniżenie spalania możemy szukać także m.in. w płynności jazdy. Jednak tutaj już trudno o konkretne przybliżenia.

Filip Buliński, dziennikarz Autokult.pl

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach