Idą jak burza. Kierowcy stawiają na nowy rodzaj opon

W ciągu kilku ostatnich lat ogumienie całoroczne przeszło tak wielką metamorfozę, że z czystym sumieniem można nazywać je nowym rodzajem opon. O ile lepszym niż wcześniejsze wielosezonówki? To pokazują statystyki sprzedaży, a te są imponujące.

Opony całoroczne. Nowe ogumienieOpony całoroczne. Nowe ogumienie
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik

Jak informuje Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2024 r. w Europie sprzedano o 3 proc. mniej opon letnich niż w porównywalnym okresie 2023 r. W tym samym czasie liczba sprzedanych opon zimowych wzrosła o 2 proc., ale w przypadku ogumienia całorocznego wzrost wyniósł aż 15 proc.

Jak wynika z danych, opony całoroczne wciąż są na fali wznoszącej. Tego rozwiązania postanawia spróbować coraz więcej kierowców i nie ma im się co dziwić. Udoskonalenie mieszanki gumowej, z której wykonywane są opony całoroczne, sprawiło, że choć wciąż pozostają one kompromisem pomiędzy osiągami latem i zimą, to dziś nie jest on tak bolesny, jak przed laty.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Škoda Elroq to pierwszy kompaktowy elektryk marki. Cena zapowiada się atrakcyjnie

By się o tym przekonać, wystarczy zerknąć na unijne etykiety informacyjne na oponach. Łatwo można zauważyć, że w przypadku topowych produktów całorocznych indeks przyczepności może być taki sam jak dla opon zimowych i zaledwie o jedno "oczko" gorszy od opon letnich. Pod względem efektywności paliwowej różnic może nie być wcale.

Oczywiście informację tę należy właściwie zrozumieć. Unia Europejska wymaga, by przyczepność testować na mokrej, a nie zaśnieżonej nawierzchni. W przypadku opon zimowych drogę hamowania sprawdza się więc w niskich temperaturach, które pozostają jednak powyżej zera. To dlatego dobra opona zimowa będzie lepsza na śniegu niż dobra opona całoroczna. Podobnie jest z ogumieniem letnim: dobre letnie opony będą lepsze niż dobre opony całoroczne. Tyle, że wielu kierowców na co dzień nie potrzebuje tak wyśrubowanych parametrów.

Opony całoroczne wybiera coraz więcej osób, które mieszkają w miastach i rzadko wybierają się w długie trasy. Dla takich kierowców może być to strzał w dziesiątkę, bo w ostatnich latach śnieg utrzymuje się dłużej jedynie w górach. Badania przeprowadzone w hali pozwalającej na kontrolowanie temeperatury powietrza i nawierzchni pokazały zaś, że gdy słupek rtęci utrzymuje się nieco powyżej zera, to właśnie opony całoroczne okazują się najskuteczniejsze. I nie trzeba martwić się ich wymianą.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach