i-ELOOP - nowy KERS Mazdy

Systemy odzyskujące energię z procesu hamowania w samochodach osobowych stają się coraz bardziej popularne, ponieważ dzięki nim można łatwo zredukować spalanie. Większość systemów wykorzystuje do tego celu ciężkie akumulatory oraz silniki elektryczne. Mazda zaprezentowała nieco inne rozwiązanie: system i-ELOOP.

Mazda TakeriMazda Takeri
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Mazda
Szymon Witkowski

System jak każdy inny tego typu odzyskuje oczywiście energię podczas zwalniania i hamowania. Elementem magazynującym jest tutaj jednak kondensator o dużej pojemności. Głównymi zaletami takiego rozwiązania jest pozbycie się silnika elektrycznego i trwałość kondensatorów.

Założeniem układu jest możliwość odzyskiwania, magazynowania i oddawania energii w krótkim czasie i częstych cyklach. Oprócz kondensatora EDLC (Electric Double Layer Capacitor) w  skład układu wchodzą m.in. nowy rodzaj alternatora dającego napięcie od 12 do 25 V i przetwornica napięcia stałego.

System zaczyna działać w momencie zdjęcia przez kierowcę pedału gazu. Wówczas alternator wspomaga hamowanie i generuje prąd o napięciu do 25V, który trafia do kondensatora. Zanim popłynie do innych instalacji w samochodzie, jego napięcie jest obniżane przez przetwornicę do 12V.

W takiej postaci może trafić np. do instalacji audio, oświetlenia itd. Dzięki temu spalanie ma się obniżyć nawet o 10 proc., a co więcej, system jest w stanie współpracować z układem i-stop. Dzięki zgromadzonej energii silnik może być wyłączany częściej i na dłużej podczas postojów.

System ma zadebiutować w przyszłym tygodniu na salonie samochodowym Tokyo Motor Show w koncepcyjnym modelu Takeri, który w przyszłości ma zastąpić Mazdę 6. W samochodach produkcyjnych i-ELOOP znajdziemy już w 2012 roku, najprawdopodobniej w najnowszej odsłonie Mazdy CX-5.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa