Byle tylko wyjść z rosyjskiego rynku. Straty idą w miliony

Dwie zlokalizowane w Rosji fabryki nie należą już do Hyundaia. Koreański koncern sprzedał obiekty rosyjskiej firmie za symboliczną cenę. Byle tylko wyjść z rosyjskiego rynku.

Fabryka samochodówFabryka samochodów
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Hyundai
Tomasz Budzik

Jak informuje Automotive News Europe, 24 stycznia 2024 r. sfinalizowano transakcję sprzedaży przez koncern Hyundai dwóch fabryk zlokalizowanych w Obwodzie Królewieckim. Nabywca, najprawdopodobniej firma Art.-Finance, nie musiał wyłożyć na stół potężnej gotówki. Jak wcześniej podano, obiekty zostały zaoferowane za kwotę 10 tys. rubli, czyli ok. 103 euro. Jednocześnie koreańska firma odnotowała stratę w wysokości 287 mld wonów, czyli 197,5 mln euro.

Pośpiech Koreańczyków był oczywiście spowodowany sytuacją polityczną. Po ataku Rosji na Ukrainę z największego państwa świata zaczęły wycofywać się wszystkie firmy motoryzacyjne z Europy, USA czy dalekiej Azji. Hyundai nie mógł więc postąpić inaczej. Transakcja nie mogła jednak przebiec błyskawicznie, bo wcześniej konieczne było spełnienie wszystkich wymogów prawa.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mercedes-AMG EQE SUV 43 - życie z elektrykiem w zimie

Łączne zdolności produkcyjne obydwu obiektów należących uprzednio do Hyundaia wynoszą ok. 300 tys. samochodów rocznie. Jak informuje ANE, firma Art-Finance należy do Andrieja Pawłowicza, który już wcześniej nabył aktywa po wycofującym się z Rosji Volkswagenie. Fabryka po niemieckiej firmie została przemianowana na AGR Automotive. Zmiana nazwy czeka również fabryki kupione od Hyundaia.

Wcześniej Koreańczycy deklarowali plany dostarczania do Rosji podzespołów i usług koniecznych do utrzymania samochodów, które już wcześniej trafiły na rynek. W fabrykach trzeba będzie jednak produkować inne modele. Najprawdopodobniej będą to auta z Chin. Państwo środka ma już 56 proc. rosyjskiego rynku motoryzacyjnego.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów