Hyundai i30 (2012) 1,6 l - czy będzie hitem? [pierwsza jazda autokult.pl]

Hyundai nie jest już tym samym producentem motoryzacyjnym, którym był kilka lat temu.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Rafał Warecki

Hyundai i30 (2012) - pierwsza jazda

Hyundai nie jest już tym samym producentem motoryzacyjnym, którym był kilka lat temu.

Wybór cech, które kojarzyły się z tą marką, zmienił się dziś niemal całkowicie. Każdy kolejny model tej koreańskiej firmy udowadnia, że jest zdolny z rywalizować z konkurentami lepiej i dłużej zakorzenionymi na poszczególnych rynkach, a statystyki sprzedaży i liczne nagrody tylko to potwierdzają.

Paleta samochodów oferowana przez markę Hyundai jest szeroka - są w niej reprezentanci praktycznie każdego segmentu. W ostatnich miesiącach byliśmy świadkami kilku ciekawych premier aut z Korei. Aktualnie na rynek wchodzi nowa generacja popularnego miejskiego kompaktu o nazwie i30. Samochód ten został zaprojektowany i zbudowany przez europejski oddział marki (Hyundai Motor Europe Technical Centre w Rüsselsheim), dzięki czemu ma jeszcze skuteczniej przyciągać do salonów mieszkańców Starego Kontynentu.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Nowy i30 ma być kolejną bronią w zaciekłej walce o nasz kontynent, walce w jednym z najpopularniejszych i najbardziej obleganych autosegmentów – segmencie C. To właśnie jego miałem okazję przetestować w chaotycznym ruchu miejskim hiszpańskiej Sewilli.

Pierwsze, co przyciąga wzrok, to nowa stylistyka i30, nakreślona zgodnie z trendem Fluidic Sculpture. Auto zostało upodobnione do zaprezentowanych w ostatnim czasie produktów marki Hyundai (i40 czy Elantra), dzięki czemu wygląda świeżo i nowocześnie. Inspirowane naturą kształty są lekkie, opływowe i dynamiczne. Duża, sześciokątna atrapa chłodnicy, pociągłe reflektory, zwężająca się ku tyłowi linia okien, podkreślone nadkola i mocno pochylona przednia szyba zrywają z wizerunkiem nieco nudnego, ale poprawnego hatchbacka, jakim był poprzednik.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Samochód trochę urósł i nabrał dużo drapieżniejszych kształtów. Jest dłuższy o 20 mm (4300 mm), szerszy o 5 mm (1780 mm), niższy o 10 mm (1470 mm), a rozstaw osi wynosi 2650 mm. Dzięki temu udało się obniżyć środek ciężkości i zwiększyć przestrzenność kabiny zarówno z przodu, jak i z tyłu.

Wnętrze to jeszcze większy krok naprzód niż stylistyka, co jest następstwem zapożyczeń z pozostałych modeli. Nowy Hyundai i30 został naprawdę kompleksowo dopracowany, a elementy w środku cechują się dobrym spasowaniem i wysoką jakością. Ładne i czytelne zegary, wygodna i przyjemna w dotyku kierownica, porządnie wykonana konsola centralna z dotykowym panelem nawigacji i kamery cofania oraz świetne, miękkie skórzane fotele pokrótce definiują kabinę.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Pozostaje jednak pewne zastrzeżenie: kompozycja utrzymana jest w nowoczesnym stylu, co - tak samo jak w przypadku na przykład Forda Focusa - nie każdemu przypadnie do gustu. Według mnie jednak wszelkie wątpliwości rozwiewa dobry stosunek jakości do ceny.

Wiele zależy oczywiście od dodatkowego wyposażenia, ale ciekawych dodatków, jak panoramiczny dach, w modelu i30 nie braknie. Poważnie potraktowano także sprawę bezpieczeństwa czynnego. W standardowym wyposażeniu znajdą się takie systemy, jak: ESP (Electronic Stability Program), VSM (Vehicle Stability Management), ABS (Anti-lock Braking System), BAS (Brake Assist System), HAC (Hill Assist Control) i ESS (Emergency Stop Signal). W podstawowej wersji zastosowano również 6 poduszek powietrznych.

Do dyspozycji dziennikarzy oddano dwie nowe jednostki napędowe (w ofercie będzie ich łącznie 6 o zakresie mocy 90-135 KM). Zasilane benzyną i olejem napędowym 1,6 l o mocach 135 KM i 128 KM.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Obydwa silniki radzą sobie bardzo dobrze w ruchu miejskim i na autostradzie. Trzeba pogodzić się jednak z tym, że nie są to auta do wyścigów spod świateł, ale dość ekonomiczne i umiarkowanie dynamiczne samochody miejskie. Wysokoobrotowa jednostka benzynowa jest bardziej ospała w niższych zakresach prędkości obrotowych niż nieco słabszy na papierze, turbodoładowany odpowiednik z zapłonem samoczynnym.

Jeśli komuś zależy na większej dynamice, powinien wybrać do tych jednostek pracującą bardzo precyzyjnie i świetnie zestopniowaną, sześciobiegową przekładnię manualną. Gdy zaś chodzi wyłącznie o komfort, mamy do wyboru wygodną, subtelną w swojej pracy i niespieszącą się skrzynię automatyczną o sześciu przełożeniach. Dla oszczędnych przewidywane są natomiast ekonomiczne wersje Blue Drive, które mają pokonać nawet 1400 km na 53-litrowym zbiorniku.

Zawieszenie i układ kierownicy nowego i30 zestrojone są typowo dla przednionapędowego auta miejskiego. Samochód jest dobrze wyciszony, prowadzi się dość miękko i bardzo dobrze tłumi nierówności, wykazując się w szybszych zakrętach małą podsterownością, w której opanowaniu szybko pomaga elektronika.

Układ kierowniczy z opcjonalnym system Flex Steer (trzy tryby pracy: Normal, Comfort, Sport) jest dość mocno wspomagany. Jego lekką pracę czuć nawet w trybie Sport, w którym pomoc elektronicznego silniczka ograniczono do minimum. Wolałbym, aby tryb Sport był oporniejszy, ale Hyundai i30 to w końcu samochód rodzinny.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Nowy i30 to kolejny niewielki krok dla światowej motoryzacji, ale ogromny krok dla Hyundaia, szczególnie na europejskich ścieżkach. Samochód ten jest wyraźnie ukierunkowany na warunki miejskie i w nich sprawdza się najlepiej. Biorąc pod uwagę, że większość klientów właśnie takich aut szuka, a i30 objęty jest pięcioletnią gwarancją bez limitu przebiegu, może naprawdę mocno namieszać w segmencie C. Jak to wyjdzie w praktyce? Dowiemy się, kiedy samochód w okolicach marca trafi do salonów.

Hyundai i30 (2012) - dane techniczne

Testowany egzemplarz: Hyundai i30 1,6 Hyundai i30 1,6 GDI
Silnik i napęd
Układ i doładowanie:R4, turbosprężarkaR4, wolnossący
Rodzaj paliwa:Olej napędowyBenzyna
Ustawienie:PoprzecznePoprzeczne
Rozrząd:DOHC 16VDOHC 16V
Objętość skokowa:1582 cm31591 cm3
Stopień sprężania:17,311,0
Moc maksymalna:128 KM przy 4000 rpm135 KM przy 6300 rpm
Moment maksymalny:260 Nm przy 1900-2750 rpm164 Nm przy 4850 rpm
Objętościowy wskaźnik mocy:80 KM/l84,4 KM/l
Skrzynia biegów:6-biegowa ręczna6-biegowa ręczna
Typ napędu:Przedni (FWD)Przedni (FWD)
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowaneTarczowe, wentylowane
Hamulce tylne:TarczoweTarczowe
Zawieszenie przednie:Kolumny typu MacPhersonKolumny typu MacPherson
Zawieszenie tylne:Multi-linkMulti-link
Układ kierowniczy:Zębatkowy, wspomaganyZębatkowy, wspomagany
Średnica zawracania:10,6 m10,6 m
Koła, ogumienie przednie:225/45 R17225/45 R17
Koła, ogumienie tylne:225/45 R17225/45 R17
Masy i wymiary
Typ nadwozia:HatchbackHatchback
Liczba drzwi:55
Współczynnik oporu Cd (Cx):0,3000,300
Masa własna:1290 kg1193 kg
Stosunek masy do mocy: 10,1 kg/KM 8,84 kg/KM
Długość:4300 mm4300 mm
Szerokość:1780 mm1780 mm
Wysokość:1470 mm1470 mm
Rozstaw osi:2650 mm2650 mm
Rozstaw kół przód/tył:1569/1571 mm1569/1571 mm
Prześwit (przód/tył):140 mm140 mm
Pojemność zbiornika paliwa:53 l53 l
Pojemność bagażnika:378/1316 l378/1316 l
Specyfikacja użytkowa
Ładowność maksymalna:630 kg627 kg
Osiągi
Katalogowo:
Przyspieszenie 0-100 km/h:10,9 s9,9 s
Prędkość maksymalna:197 km/h195 km/h
Zużycie paliwa (mieszane):4,0 l/100 km5,7 l/100 km
Emisja CO2:104 g/km134 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP:5 gwiazdek5 gwiazdek
Cena
Testowany egzemplarz:87 400 zł81 400 zł
Model od:50 900 zł50 900 zł
Wersja silnikowa od:67 900 zł61 900 zł

Hyundai i30 (2012) - galeria zdjęć

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/120] Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"