Hyundai i Kia znów pozwane. Ich błąd prowadzi do masowych kradzieży

Hyundai i Kia od dłuższego czasu borykają się z problemem braku immobilizerów w swoich pojazdach, co pozwala na masowe kradzieże niektórych starszych modeli. Problem niesie za sobą na tyle duże konsekwencje, że wobec południowokoreańskich koncernów pozwy wystosowywane są już regularnie.

Władze Chicago twierdzą, że możliwość łatwej kradzieży samochodów południowokoreańskich koncernów prowadzi do wielu przestępstwWładze Chicago twierdzą, że możliwość łatwej kradzieży samochodów południowokoreańskich koncernów prowadzi do wielu przestępstw
Źródło zdjęć: © Pixabay

Do grupy pozywających Kię i Hyundaia dołączyło niedawno Chicago. Miasto odnotowało, że awaria spowodowała "gwałtowny wzrost liczby kradzieży pojazdów, lekkomyślnej jazdy, szkód materialnych i szerokiej gamy powiązanych brutalnych przestępstw w Chicago". Chociaż wszystkie nowe Hyundaie są teraz wyposażone w tę technologię, starsze modele, w których brakuje immobilizerów, mogą zostać skradzione przez złodziei doświadczonych w tym procesie niemal w mgnieniu oka.

W ostatnich latach wskaźnik przestępczości w Chicago poważnie wzrósł. Do tej pory w 2023 roku skradziono tam ponad 19 tys. pojazdów, co, jak wskazuje serwis Automotive News, jest dwukrotnie wyższym wynikiem niż w 2021 r. i aż trzykrotnie wyższym niż w 2019 r. W sumie skradziono tam aż 8350 pojazdów marek Hyundai i Kia w drugiej połowie 2022 roku, w porównaniu z 500 w pierwszej połowie.

Chociaż Chicago było pierwszym dużym amerykańskim miastem, które wszczęło postępowanie prawne przeciwko koreańskim producentom samochodów, nie jest to jedyna jednostka państwowa wzywająca koreańskich producentów samochodów do podjęcia działań. Około 20 stanowych prokuratorów generalnych nalegało na firmy, aby dostarczyły rozwiązania i wzmocniły zabezpieczenia pojazdów. Wiele osób wskazywało, że kradzieże są punktem wyjścia dla poważniejszych przestępstw, w tym handlu ludźmi w celach seksualnych i sprzedaży narkotyków.

W lutym 2023 r. Hyundai i Kia zapowiedziały, że zaoferują aktualizacje oprogramowania dla aż 8,3 mln amerykańskich pojazdów, które nie mają immobilizerów. W maju natomiast koncern zawarł ugodę w wysokości 200 mln dolarów w zbiorowym pozwie konsumenckim dotyczącym kradzieży ich aut.

Wybrane dla Ciebie

Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik