Hulajnogi nie takie bezpieczne. Widać większą liczbę wypadków dzieci

Miały być rewolucją w sposobie poruszania się po mieście i lekarstwem na uliczne korki. Elektryczne hulajnogi stały się bardzo popularne, ale mają też swoje wady. Największą z nich jest fakt, że nie są tak bezpieczne, jak mogłoby się wydawać. Przede wszystkim dla młodych użytkowników.

Wypadek w ŁukowieWypadek w Łukowie
Źródło zdjęć: © Policja | Policja
Tomasz Budzik

Nowe dane na temat zagrożenia dla hulajnogistów płyną z USA. Według opublikowanego w "National Trends in Pediatric" raportu "e-Scooter Injury" wypadki dzieci używających elektrycznych hulajnóg stają się coraz częstsze i coraz poważniejsze. Jak stwierdził cytowany przez PAP dr Harrison Hayward z Children's National Hospital w Waszyngtonie, wskaźnik hospitalizacji pacjentów, którzy doznali wypadku na e-hulajnodze wzrósł z mniej niż 1 na każde 20 urazów w 2011 r. do 1 na 8 urazów w 2020 r.

Hayward wraz z zespołem przeanalizował prowadzoną w USA krajową bazę urazów pediatrycznych. Wyodrębnili z niej przypadki pacjentów przyjętych na ponad 100 oddziałów ratunkowych w latach 2011-2020 w związku z wypadkami na hulajnodze. W ten sposób chcieli dowiedzieć się, na jakie kontuzje narażeni są użytkownicy takich urządzeń.

Jak się okazało, najczęstszymi urazami były złamania ramion (27 proc.), a zaraz po nich otarcia (22 proc.)skaleczenia wymagające założenia szwów (17 proc.). Ponad 10 proc. pacjentów doznało urazu głowy, w tym wstrząsu mózgu, złamań czaszki i krwawienia wewnętrznego. Średnia wieku analizowanych pacjentów wynosiła 11 lat, a 59 proc. nich stanowili chłopcy. Odsetek hospitalizacji po urazach hulajnogowych wzrósł z 4,2 proc. w 2011 r. do 12,9 proc. w 2020 r.

Wnioski amerykańskich lekarzy są podobne do tych, które w 2022 r. uzyskali fińscy badacze. Skandynawowie bardziej skupiali się na samym zagrożeniu wypadkiem, a mniej na medycznych konsekwencjach takich zdarzeń.

Z obliczeń Finów wynikało, że częstość przyjęć do szpitala rannych hulajnogistów wyniosła 18,0 na 100 tys. przejazdów oraz 7,3 na 100 tys. przejechanych km. Jeśli chodzi o pacjentów z poważnymi urazami, było to 5,9 na 100 tys. przejazdów oraz 2,4 na 100 tys. km. Były to wskaźniki gorsze niż w przypadku motocykli.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach