Honda, Nissan i Toyota ograniczają produkcję swoich aut w Chinach

Honda, Nissan, Toyota i inni producenci z Kraju Kwitnącej Wiśni mają poważne problemy. Wszystko przez konflikt polityczny pomiędzy Chinami i Japonią.

fot. carnewschina.comfot. carnewschina.com
Wojciech Kaczałek

Honda, Nissan, Toyota i inni producenci z Kraju Kwitnącej Wiśni mają poważne problemy. Wszystko przez konflikt polityczny pomiędzy Chinami i Japonią.

Spór pomiędzy krajami dotyczy wysp zwanych przez Japończyków Senkaku, a przez Chińczyków Diaoyu. Niewielki archipelag położony na Morzu Wschodniochińskim o łącznej powierzchni 5,5 km kw. został zaanektowany przez Japonię jeszcze w XIX w. Po II wojnie światowej znajdował się pod administracją USA, którą w 1972 r. na powrót przekazano wyspiarskiemu państwu. Senkaku/Diaoyu są niezamieszkałe.

Chińczycy zaczęli rościć sobie prawa do wysepek pod koniec lat 60. XX w., kiedy okazało się, że w okolicach archipelagu mogą znajdować się bogate zasoby ropy i gazu. Konflikt zaostrzył się we wrześniu tego roku, po tym jak zarządzająca archipelagiem Japonia odkupiła wysepki od prywatnego właściciela.

Administrowanie a przejęcie to dwie różne sprawy. Chińczycy uznali takie działanie za gwałt na ich suwerenności. Na ulicach wielu miast Państwa Środka wybuchły zamieszki. Niszczono japońskie towary, podpalano i demolowano sklepy, salony samochodowe oraz restauracje.

Trwa bojkot dóbr rodem z Japonii, również aut. Tylko Toyota China zanotowała we wrześniu spadek popularności swoich aut o 48,9%  w stosunku do analogicznego okresu w zeszłym roku. Popytu na produkty Suzuki zmalał o 42,5%, Hondy o 40,5%, a Nissana o 35,3%. Na to wszystko nakłada się jeszcze malejący od 3 lat wzrost chińskiej gospodarki.

W związku z tym japońskie marki zostały zmuszone do zmniejszenia produkcji pojazdów w Chinach. Nissan w swoich dwóch fabrykach zawiesił nocne zmiany. Toyota i Honda planują produkować o połowę mniej samochodów niż dotychczas i skrócić godziny pracy. Mazda wstrzymała wytwarzanie aut na dwa dni we wrześniu.

Chiński rynek jest obecnie największy na świecie. Toyota sprzedała tam w 2011 r. 12% wszystkich swoich pojazdów (prawie 900 000 egzemplarzy), Nissan 27% (883 000), Honda 20%, a Mazda 18 %.

Z problemów japońskich firm, do których do końca sierpnia należało 21,2% chińskiego rynku motoryzacyjnego, muszą cieszyć się konkurenci. We wrześniu znaczne wzrosty zanotowały m.in. Mercedes-Benz (+ 10%), Hyundai Motor (+ 15%), koncern Volkswagen (+ 20%) i BMW (+ 55%).

Japońskie przedsiębiorstwa mogą popaść w tarapaty na długi czas. Napięcie pomiędzy Chinami i Japonią utrzymuje się bowiem od czasu zakończenia II wojny światowej i teraz znalazło ujście. W czasach nam współczesnych nie było nigdy tak silne jak obecnie.

Źródło: Yahoo FinanceReuters

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa