Holandia obniża prędkość na autostradach do 100 km/h. Powodem nie jest bezpieczeństwo

Od 16 marca 2020 roku w Holandii między godz. 6.00.00 a 19 zaczęło obowiązywać ograniczenie prędkości na autostradach do 100 km/h. Choć można pomyśleć, że takie zmiany zostały wprowadzone w celu obniżenia liczby wypadków, powód jest zgoła inny. Chodzi o ekologię.

100 km/h w godzinach 6-19 i 120 lub 130 km/h między 19 a 6 - takie zmiany wprowadziła Holandia100 km/h w godzinach 6-19 i 120 lub 130 km/h między 19 a 6 - takie zmiany wprowadziła Holandia
Źródło zdjęć: © fot. HOLLANDSE HOOGTE/East News
Filip Buliński

Choć w Polsce mamy jedne z najłagodniejszych ograniczeń prędkości na autostradzie (140 km/h), w większości europejskich krajów wynosi ono 120-130 km/h, nie licząc niektórych odcinków w Niemczech. Przyzwyczajenia Polaków mogą szczególnie zostać poddane próbie m.in. na Cyprze czy w Norwegii, gdzie dozwolona prędkość wynosi 100 km/h. Do tego ostatniego grona 16 marca dołączył kolejny kraj, w którym kierowcy będą musieli walczyć ze swoimi przyzwyczajeniami.

W Holandii w godzinach 6.00-19.00 na autostradach dozwolona prędkość wynosi teraz 100 km/h. Poza wyznaczoną ramą czasową kierowcy będą mogli podróżować nieco szybciej – w zależności od odcinka – 120 lub 130 km/h. Władze zapewniają, że mimo zmiany, na ulicach nie pojawi się więcej patroli policji, które ścigałyby kierowców nieprzestrzegających przepisów.

Rolę tę będą pełnić, tak jak dotychczas, gęsto ustawione fotoradary, których czujniki już zostały dostosowane do nowych przepisów. Kierowcy powinni wziąć sobie do serca nowe ograniczenia, ponieważ już za przekroczenie prędkości o 5 km/h, możemy otrzymać mandat w wysokości 30 euro (ok. 132 zł). Przy 30 km/h za dużo, będzie to już 297 euro (ok. 1300 zł).

Większość państw, gdy decyduje się obniżyć dozwoloną prędkość - niezależnie od tego, czy jest to teren zabudowany, czy niezabudowany - kieruje się względami bezpieczeństwa i chęcią obniżenia liczby wypadków. W tym wypadku powód był zupełnie inny. Niższa prędkość ma spowodować spadek emisji szkodliwych substancji.

Mogłoby się wydawać, że kraj, który nieodłącznie kojarzy się z jednym z najbardziej ekologicznych i bezemisyjnych środków transportu, jakim jest rower, nie powinien mieć problemu z zanieczyszczonym powietrzem, prawda? Niestety, Holandia od jakiegoś czasu walczy z przekroczonymi normami, a sprawy nie ułatwia wysoki wskaźnik gęstości zaludnienia czy niewielka liczba rezerwatów przyrody i terenów kompensacyjnych.

Restrykcje objęły jednak nie tylko kierowców. W 2019 roku wstrzymano także wiele inwestycji budowlanych. Władze mają nadzieję, że obniżenie dozwolonej prędkości na autostradach pozwoli im w znaczący sposób obniżyć zawartość szkodliwych substancji w powietrzu. Jeśli zmiany nie będą odczuwalne, prawdopodobnie zostanie przywrócony stary porządek. Jeśli jednak efekt nowych przepisów będzie pozytywny, być może w ślad za Holandią pójdą także inne państwa.

Wybrane dla Ciebie

Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny