Historii marki Ford część 5, czyli kultowy Escort [geneza motoryzacji]

W 1967 roku brytyjski oddział Forda hucznie zakończył produkcję modelu Anglia. Wielu dziwiło się, że tak popularne auto zeszło z taśm produkcyjnych. Gdyby wiedzieli, jaka będzie historia jego następcy...

Ford Escort MKIIFord Escort MKII
Piotr Wielgus

Ford dla swojego nowego modelu wybrał nazwę Escort. Samochód miał tylny napęd i manualną , czterobiegową skrzynię. Wygląd nawiązywał do Anglii, a później do wersji dwu - i czterodrzwiowej dołączyły także van i trzydrzwiówka. Escorty MK1 oferowane były z silnikami benzynowymi o pojemnościach 1,1, 1,3 i 1,6 litra. Na początku produkcji oferowano także motor 0,9 l, ale nie cieszył się zbytnią popularnością. Escort sprzedawał się tak świetnie, że część jego produkcji przeniesiono do Niemiec i postanowiono mocniej ruszyć na podbój Europy.

Pojawienie się drugiej serii w 1975 roku nie było już tak wielkim wydarzeniem, ale umocniło pozycję tego modelu w Europie. Escort MK II był właściwie jedynie faceliftingiem pierwszej serii, a prawdziwe zmiany pojawiły się w roku 1980 wraz z odsłoną MK III.

Ford Escort MKI
Ford Escort MKI

Samochód diametralnie mienił swoje oblicze, a gamę silnikową rozszerzono. Escort został wyposażony w nowoczesną benzynówkę 1,4 i pojawił się w ofercie także silnik Diesla o pojemności 1,6 litra. Przeniesiono także napęd z tyłu na przód, a rok od premiery Ford zdecydował się na wprowadzenie wersji hatchback. Potem do gamy dołączył kabriolet, a w połowie lat osiemdziesiątych modele XR3 i RS Turbo. Ford postanowił też na rynek limuzynę na bazie Escorta - nazwał to auto Orion.

Ford Escort MK III
Ford Escort MK III

Kolejną metamorfozę najpopularniejszy model Forda przeszedł w 1986 roku. Lifting był jednak niewielki i o prawdziwych modyfikacjach możemy mówić dopiero w przypadku wersji MK V. Samochód nabrał opływowych kształtów, a w gamie pojawiło się także kombi. Escort dostał też nowe mocniejsze serce - szesnastozaworowy silnik 1,8, a później wersję 2,0, która rozwijała już 150 KM. W roku 1991 Ford zaprezentował także wersję Cosworth. Pod maską auta znalazł się turbodoładowany silnik 2,0 o mocy 220 KM. Samochód miał napęd na obie osie.

Ford Escort RS Cosworth 1995
Ford Escort RS Cosworth 1995

W 1995 roku nastąpiła kolejna duża zmiana stylistyki Escorta. Auto stało się bardziej owalne, Ford wprowadził także szereg nowinek, które miały wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa. Była to ostatnia wersja Escorta. W 1998 roku marka ogłosiła, że jej nowy model, Focus, oficjalnie zastąpi Escorta. Ostatni egzemplarz kultowego auta opuścił linię produkcyjną w Dagenham w hrabstwie Essex we wrześniu 2000 roku.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa