Historia Mercedesa - część 5 [geneza motoryzacji]

Pierwsze lata po II wojnie światowej to dla Mercedesa okres odbudowy i planowania. Ale trzeba przyznać, że marka podniosła się bardzo szybko. Już w 1947 roku wypuściła na rynek auto, które można uznać za klasyczne.

Mercedes-Benz 300Mercedes-Benz 300
Piotr Wielgus

Mercedes-Benz 170 to oczywiście pierwsze powojenne auto koncernu. Jego premiera była tak naturalna i udana, jakby przez ostatnie lata nie toczył się największy konflikt zbrojny na świecie. Można powiedzieć, że tym samochodem Mercedes ugruntował swoją wiodącą pozycję na rynku motoryzacyjnym. 170 miał silnik o pojemności 1767 ccm, cztery cylindry i moc 52 KM. Produkowano go do końca 1951 roku.

Oczywiście tuż po wojnie nie było mowy o jakimś niewiarygodnym sukcesie sprzedażowym, ale liczba sprzedanych egzemplarzy na poziomie niemal 900 sztuk przez dwa lata była bardzo przyzwoita. Mimo licznych technicznych udogodnień, m.in. poprawionego podwozia, Daimler-Benz nie zrezygnował z karoserii, której początki sięgały lat trzydziestych. Niektórzy więc zarzucali, że wygląd auta jest nieco przestarzały. Mercedes wziął sobie do serca te opinie. Jak bardzo - miał udowodnić kolejny model.

Mercedes-Benz 170
Mercedes-Benz 170

Mercedes 300 to auto, które ma już zupełnie inne linie niż znane wcześniej samochody Daimlera. Widać w tym przypadku modę lat pięćdziesiątych. Jest nieco mniej klasycznie, bardziej okrągło. Samochód - jak na tamte czasy - był więcej niż imponujący. Auto miało wnieść nowy akcent i powiew świeżości do segmentu luksusowego. Udało się.

Czterodrzwiowa limuzyna o długości niespełna 5 metrów powstała na ramie ze skrzyżowanymi belkami poprzecznymi, a rozstaw osi wynosił 3050 mm. Samochód wyposażono w trzylitrowy silnik sześciocylindrowy o mocy 115 KM. To auto kanclerskie - specjalnie przygotowaną wersją jeździł Konrad Adenauer.

Mercedes-Benz 300
Mercedes-Benz 300

Model 219, który został  z kolei zaprezentowany przez Mercedesa tuż po zakończeniu produkcji trzysetki, to auto po przejściach. Ewoluował on z modelu 180, zaprezentowanego rok wcześniej. W tamtym samochodzie po raz pierwszy zastosowano samonośną karoserię. Szybko jednak zjechał ze sceny zastąpiony typem 220A, w którym jedynie wydłużono karoserię. Ten z kolei ustąpił pola wspomnianemu 219. Auto miało silnik o pojemności 2,2 l i mocy 85 KM. Miał to być samochód popularny, który stworzony był do podjęcia walki z rosnącym w siłę Oplem, szczególnie z jego modelami sześciocylindrowymi. Mercedes obniżył nieco jakość wykonania, tak by zmniejszyć cenę i przeciągnąć na swoją stronę klientów  Opla.

Mercedes-Benz 219
Mercedes-Benz 219

Mercedes w owym czasie nie myślał jedynie o sukcesie sprzedażowym i zdetronizowaniu innych marek. Już 15 czerwca 1951 roku zarząd Daimler-Benz podjął decyzję o powrocie Mercedesa na tory wyścigowe. O tym jednak w następnym odcinku.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.